Természetismeret tankönyv 6. osztály
|
|
Tájak, életközösségek. Egészségtan
6. évfolyam, 11. kiadás (2025. 08. 06.) Mozaik Kiadó
méret: 174x244 mm
terjedelem: 232 oldal
tanterv: NAT 2012
egyéb tanterv: NAT 2020-hoz is ajánlott
2 380 Ft
Kosárba
|
A NAT 2012-es kerettantervhez készült kiadvány, de jól használható a NAT2020 szerinti oktatáshoz is (tanmenet elérhető).
A könyv fejezetei az anyagok közötti kölcsönhatásokról, a vízparti és erdei életközösségekről, az hegyvidéki és az alföldi tájakról és az ember egészségéről szólnak.
A témákhoz szorosan kapcsolódó projektekhez, kísérletekhez is számos ötletet ad a könyv. A tankönyv a természetszeretetre, az élőlények védelmére, a környezet megóvására és az egészséges életmódra nevel.
A kiadványhoz kapcsolódó munkafüzetben számos feladat segíti a tananyag elmélyítését, gyakorlását. |
Kapcsolódó kiadványok
A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető
* A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el. |
Mintaoldalak
Tartalomjegyzék
| KÖLCSÖNHATÁSOK, ENERGIA | 9 |
| Kölcsönhatások | 10 |
| Hőmérséklet, hőmérséklet-változás (problémafelvető óra) | 13 |
| Az energia ? ami folyton átalakul | 16 |
| Az égés | 18 |
| Miért drága az energia? Energia a hétköznapokban | 21 |
| Csökkentsük a veszteséget! | 24 |
| Összefoglalás | 28 |
| A VIZEK ÉS VÍZPARTOK ÉLŐVILÁGA | 29 |
| A sokszínű vízivilág | 30 |
| A nyílt víztől a part felé | 33 |
| Növények a vizek partján | 36 |
| Az állóvizek aljzatán | 39 |
| A vizek ízeltlábúi | 41 |
| Az úszás mesterei | 44 |
| Gerincesek a vízben és a vizek partján | 47 |
| Élet a vizek körül | 50 |
| Megfigyelések, vizsgálódások | 53 |
| Képes lexikon | 55 |
| Összefoglalás | 57 |
| HEGYVIDÉKEK, DOMBVIDÉKEK | 59 |
| A hegyek születése | 60 |
| A vulkánok | 63 |
| A nyugtalan Föld (olvasmány) | 66 |
| A külső erők felszínformálása | 69 |
| A földkéreg építőanyagai | 72 |
| Megfigyelések, vizsgálódások | 73 |
| Kőzetkalauz | 74 |
| Hegyvidékeink | 76 |
| Túrázni jó! | 79 |
| Nemzeti parkok képes kalauza I. | 80 |
| Élet a hegyvidékeken | 82 |
| Dimbes-dombos Dunántúl | 86 |
| Termesztett növények a csapadékos tájakon | 89 |
| Összefoglalás | 92 |
| AZ ERDŐ ÉLETKÖZÖSSÉGE | 93 |
| Az erdő és lombhullató óriásai | 94 |
| Az örökzöldek világa | 98 |
| Rovarok az erdőben | 101 |
| Madarak a lombok között | 104 |
| Fényben és árnyékban | 107 |
| A cserjék rejtekén | 110 |
| Az erdő gombái | 113 |
| Nagyvadak az erdőben | 116 |
| Rágcsálók és ragadozók | 119 |
| Az utolsó magyar polihisztor (olvasmány) | 122 |
| Képes lexikon | 124 |
| Nemzeti parkok képes kalauza II. | 126 |
| Megfigyelések, vizsgálódások | 128 |
| Összefoglalás | 129 |
| ALFÖLDI TÁJAKON | 131 |
| Alföldjeink | 132 |
| Az alföld tengersík vidékén | 135 |
| Szántóföldi növények | 138 |
| Gyomnövények, gyógynövények | 141 |
| Úton, útfélen ? mi virít itt? | 144 |
| Rovarok és rovarevők | 145 |
| A mező ?terített asztalánál? | 148 |
| Megfigyelések, vizsgálódások | 151 |
| Nemzeti parkok képes kalauza III. | 152 |
| Élet az alföldeken | 154 |
| Összefoglalás | 157 |
| TERMÉSZET ÉS TÁRSADALOM | 159 |
| Gazdasági ágazatok és kapcsolataik | 160 |
| Települések és kapcsolataik | 163 |
| Képes lexikon | 166 |
| A városi élet | 168 |
| Az ország szíve, Budapest | 171 |
| Projekt: a főváros és a lakóhelyi táj bemutatása | 172 |
| Környezetünk védelmében: vizsgálódások, megfigyelések | 174 |
| Szelektív hulladékgyűjtés és újrahasznosítás (olvasmány) | 176 |
| Összefoglalás | 178 |
| AZ EMBER EGÉSZSÉGE | 179 |
| Az emberi test | 180 |
| Az élő határ (kiegészítő anyag) | 183 |
| A kiskamasz és a bőrápolás (olvasmány) | 185 |
| A mozgás, maga az élet | 188 |
| Mozgás, pihenés, egészség (olvasmány) | 191 |
| Az élet alapja az anyagcsere | 194 |
| Amit az egészséges táplálkozásról tudni kell | 197 |
| A kamaszkori anyagcsere (olvasmány) | 200 |
| Érzékszerveink védelmében | 202 |
| A fiú és a lány | 205 |
| Az ember egyedfejlődése | 209 |
| Mi történik velem? Lelki és szellemi fejlődés kamaszkorban | 212 |
| Veszélyhelyzetek, veszélyforrások | 215 |
| Egészség ? betegség | 218 |
| A nikotin, az alkohol, a kábítószer és a szervezet | 221 |
| Összefoglalás | 224 |
| MIT KELL TUDNUNK A TANÉV VÉGÉN? | 225 |
| KISLEXIKON | 230 |
A kiadvány bevezetője
Kedves Diákok! Az idei tanévben is sok izgalmas kérdésre kaptok választ az órákon. A természet titkai feltárulnak előttetek. Megtudjátok, hogyan keletkeztek a hegyek? Milyen erők formálják Földünk felszínét? Elétek tárul hazánk növény- és állatvilágának szín- és formagazdagsága. Belátjátok, miért élnek más-más élőlények a különböző élőhelyeken. Megértitek a környezet-szervezet-életmód összefüggéseit. Képzeletben bebarangoljátok Magyarország tájait, felfedezitek természeti szépségeit. Megértitek, miként határozzák meg a természeti adottságok a táj lakóinak életét. Tudatosulnak bennetek az emberi tevékenység környezetkárosító hatásai, és magatok is a természet elkötelezett védelmezőivé váltok. A tanév során saját szervezeted megismerése is érdekes kalandot kínál. Megtudod, hogyan működik tested, miként őrizheted meg egészséged. Légy kíváncsi! Járj nyitott szemmel a környezetedben! Figyeld meg a jelenségeket, változásokat! Kísérletezz! Kérdezz! Kutasd a válaszokat! Búvárkodj a könyvtárban és az interneten! |
|