Kémia tankönyv 7. osztály
|
|
Kémiai alapismeretek
7. évfolyam, 20. kiadás (2025. 05. 26.) Mozaik Kiadó
méret: 170x240 mm
terjedelem: 160 oldal
egyéb tanterv: NAT 2012-höz is ajánlott
2 380 Ft
Kosárba
|
 |
Díjak
|
A könyv a kémiai alapfogalmak megértéséhez nyújt segítséget. A kiadványhoz kapcsolódó munkafüzetben számos feladat segíti a tananyag elmélyítését, gyakorlását.
Információk a NAT2020 szerinti használathoz: A Kémia 7. és Kémia 8. kiadványunk együttesen kb. 70%-ban megfeleltethető a NAT2020-ban és a kerettantervben megadott tényanyagnak, de a tananyag feldolgozása még hagyományos módon zajlik. A kiadványt szükséges kiegészíteni az új kerettantervben előírt tananyagrészekkel, munkaformákkal és kísérletekkel (pl: tápanyagok, gyógyszerek, drogok kémiai vonatkozásai, a bor, a pálinka, a műanyagok kémiája stb.) Az óraszámok és a kétéves kerettantervi anyag bontásának és elosztásának figyelembevételével a Kémia 8. kiadvánnyal együtt használható. |
Kapcsolódó kiadványok
A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető
* A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el. |
Mintaoldalak
Tartalomjegyzék
| Bevezetés | 9 |
| A kémia tárgya és jelentősége | 10 |
| Így tanuld a kémiát! | 13 |
| A kísérletezés célja | 15 |
| A laboratóriumi kísérletezés elővigyázatossági rendszabályai | 16 |
| Kémiai alapismeretek | 17 |
| Az anyagok és tulajdonságaik | 18 |
| Gázok, folyadékok, szilárd anyagok | 21 |
| A halmazállapot-változásokat kísérő energiaváltozások | 23 |
| Az anyagok változásai | 26 |
| A levegő összetétele | 28 |
| A levegőszennyezés | 32 |
| Az égés | 35 |
| A tűzgyújtás és a tűzoltás | 38 |
| Energiaforrások | 41 |
| Ásványi szenek | 43 |
| Mesterséges szenek | 46 |
| A földgáz és a kőolaj | 48 |
| A megújuló energiaforrások (Olvasmány) | 51 |
| Táplálékaink mint energiaforrások és szervezetünk építőanyagai | 55 |
| Az eddig megismert kémiai alapismeretek áttekintése | 61 |
| A víz | 62 |
| A víz a környezetünkben | 64 |
| Az oldatok | 68 |
| Az oldatok töménysége | 71 |
| A vizes oldatok kémhatása | 77 |
| Az anyagok csoportosítása | 79 |
| A keverékek szétválasztása alkotórészeikre | 83 |
| A kémiai alapismeretek összefoglalása | 85 |
| A megismert környezetvédelmi fogalmak áttekintése | 89 |
| Bepillantás a részecskék világába | 91 |
| Az atomok és az elemek | 92 |
| Az anyagmennyiség | 95 |
| Az atom felépítése | 98 |
| Az elektronfelhő szerkezete | 101 |
| Az atomszerkezet és a periódusos rendszer | 104 |
| A kémiai kötés | 106 |
| Ionok képződése atomokból | 106 |
| Ionkötés, ionvegyületek. Fémes kötés | 109 |
| Kovalens kötés I. Elemek molekulái | 112 |
| Kovalens kötés II. Vegyületek molekulái | 115 |
| Anyagi halmazok, halmazállapotok | 118 |
| A kémiai reakció | 122 |
| Az anyagszerkezeti alapismeretek összefoglalása | 125 |
| Környezetünk néhány fontos anyaga | 127 |
| A papír (Olvasmány) | 128 |
| Az üveg (Olvasmány) | 131 |
| A kerámiai anyagok (Olvasmány) | 136 |
| Építőanyagok és építési eljárások (Olvasmány) | 140 |
| Vegyszerek a háztartásban | 142 |
| Kémia a mindennapi életben (Olvasmány) | 146 |
| Név- és tárgymutató | 148 |
| Az új szakszavak jegyzéke | 150 |
| Kislexikon | 154 |
| Az elemek névsora | 156 |
| Az elemek hosszú periódusos rendszere | 158 |
| Táblázatok | 160 |
A kiadvány bevezetője
Kedves Diákok! Körültekintve környezetünkben a különféle anyagokból készült tárgyak sokaságát figyelhetjük meg. Ezek közül néhányat már előző tanulmányaink során megismerhettünk. Mindennapi életünkben tapasztalhatjuk, megfigyelhetjük, hogy az anyagok változnak, átalakulnak. Ilyen változás pl. a vas rozsdásodása, az élelmiszerek romlása, a fa korhadása. Ebben a tanévben a kémia tantárgy keretében olyan anyagok tulajdonságait és változásait vizsgáljuk, amelyek otthonunkban, lakóhelyünkön, természeti környezetünkben, az iparban és a mezőgazdaságban is előfordulnak. Kémiát azért tanulunk, hogy megismerjük az anyagok tulajdonságait, átalakításuk és felhasználásuk módjait, megértsük a természet jelenségeit. A kémia az anyagok összetételével, szerkezetével, tulajdonságaival, átalakításaival, előállításával és felhasználásával foglalkozik. |
|