Földrajz tankönyv 9. osztály
| 
 | 
Természetföldrajzi környezetünk
 9. évfolyam, 8. kiadás (2023. 03. 09.) Mozaik Kiadó 
méret: 170x240 mm 
terjedelem: 232 oldal 
tanterv: NAT 2012 
egyéb tanterv: NAT 2020-hoz is ajánlott 
3 180 Ft
 
Kosárba  
 | 
 
  | 
 Díjak 
 | 
 
 
A természetföldrajzi környezetünk témakörét feldolgozó kilencedikes könyv legfőbb célja tudatosítani a tanulókban, hogy a Föld egységes rendszer, amelyben az ember természeti és társadalmi lényként él, s ennek következtében átalakítja környezetét. A könyv ezért az általános természetföldrajzi és a társadalmi-gazdasági folyamatok összefüggéseit, az időbeli és térbeli változások vizsgálatát helyezi a középpontba. A természetföldrajzi jelenségeket, folyamatokat, törvényszerűségeket nemcsak a szaktudomány nézőpontjából, hanem belső egymásra hatásukban vizsgálja és vizsgáltatja: ezzel elsajátíttatja a földrajzi-környezeti gondolkodás lényegét.  
A sokszínű és változatos feladatanyag célja a tanulók gondolkodási képességeinek fejlesztése és a sokoldalú ismeretszerzés gyakorlattá emelése. A leckék elején fogalomtár segíti az ismeretek felelevenítését, rendszerezését. A rendkívül gazdag, színes ábra- és képanyag jól segítheti a jelenségek értelmezését, megértését.  |   
Kapcsolódó kiadványok 
A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető
  * A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el. |   
Mintaoldalak 
Tartalomjegyzék 
| TÁJÉKOZÓDÁS A VILÁGEGYETEMBEN ÉS A FÖLDÖN | 9 |  
| A csillagászati ismeretek fejlődése | 10 |  
| A világegyetem | 14 |  
| A Naprendszer csillaga | 17 |  
| A Nap körül keringő égitestek I?II. | 20 |  
| A Föld mint égitest I?II. | 25 |  
| A Hold | 34 |  
| Az űrkutatás szerepe a Naprendszer megismerésében | 37 |  
| A térkép | 40 |  
| Tájékozódás a térképen a térképpel | 45 |  
| Távérzékelés és térinformatika | 48 |  
| Mit tanultunk a Földről és kozmikus környezetéről, valamint a térképről? | 51 |  
| A GEOSZFÉRÁK | 53 |  
| A Föld belső szerkezete | 54 |  
| A kőzetlemezek mozgása | 56 |  
| A lemezmozgások következményei I. - A földrengések és a vulkanizmus | 59 |  
| Lemezmozgások, földi katasztrófák  | 63 |  
| A lemezmozgások következményei II. ? A hegységképződés | 65 |  
| Az ásványok és a kőzetek keletkezése | 68 |  
| Miről ismerhetők fel a kőzetek? | 72 |  
| Hasznosítható ásványegyüttesek | 74 |  
| Földtörténet I-II. | 78 |  
| Felszínfejlődés a belső és a külső erők kölcsönhatásában | 85 |  
| A talaj: a földrajzi burok összetett rendszere | 90 |  
| Mit tudsz a kőzetburokról? | 93 |  
| A légkör anyaga és szerkezete | 95 |  
| A levegő felmelegedése | 99 |  
| A felhő- és csapadékképződés | 104 |  
| Légnyomás, szél; ciklonok, anticiklonok | 109 |  
| Időjárási frontok | 113 |  
| Az időjárás előrejelzése, az időjárás-jelentés értelmezése | 115 |  
| A nagy földi légkörzés | 117 |  
| A monszunszélrendszer; a helyi szelek | 120 |  
| A szél és a csapadék felszínformáló tevékenysége | 123 |  
| A légkör jelentősége, védelme | 126 |  
| Mit tanultunk a levegőburokról? | 129 |  
| A vízburok tulajdonságai | 130 |  
| A vízburok mozgásai | 134 |  
| A felszín alatti vizek | 138 |  
| A karsztosodás | 141 |  
| A felszíni vizek | 144 |  
| A folyóvíz felszínformáló munkája | 147 |  
| A jég felszínformáló munkája | 151 |  
| Gazdálkodás a vizekkel I?II. | 155 |  
| Mit tanultunk a vízburokról? | 162 |  
| ATERMÉSZETFÖLDRAJZI ÖVEZETESSÉG | 163 |  
| A szoláris és a földrajzi övezetesség | 164 |  
| A forró övezet I. - Az egyenlítői öv | 166 |  
| A forró övezet II-III. - Az átmeneti és a térítői öv, a monszunvidék | 170 |  
| A mérsékelt övezet I - II. - Az övezet átmeneti határain | 176 |  
| A mérsékelt övezet III. - A valódi mérsékelt öv | 180 |  
| A hideg övezet | 184 |  
| A hegyvidékek övezetessége | 187 |  
| A hegységek és lakóik  | 189 |  
| Mit figyeljünk meg a klímadiagramon? | 194 |  
| A TERMÉSZETI ÉS A TÁRSADALMI KÖRNYEZET | 195 |  
| A földrajzi környezet összetevői | 196 |  
| A népesség összetétele | 199 |  
| A népesség földrajzi eloszlása | 204 |  
| A világ népességének gyarapodása | 208 |  
| Sokaság és életminőség a Földön  | 211 |  
| A települések I. - A magányos települések és a falvak | 216 |  
| A települések II. - A városok | 220 |  
| Terjeszkedő nagyvárosok ? Élet a városban | 226 |  
| Mit tudsz a természeti és a társadalmi környezet összefüggéseiről? | 229 |  
| ÚJ FOGALMAK JEGYZÉKE | 230 |  
 
A kiadvány bevezetője 
Kedves Diákok!  Eddigi földrajzi tanulmányaitok során szinte az egész Földet bekalandoztátok: a távoli kontinenseket, Európát, a Kárpát-medencét és benne Magyarországot is. Foglalkoztatok azzal, hogyan hasznosítják a természeti adottságokat a különböző kontinensek népei és hazánk lakói. Láttátok azt is, hogy a természet egyensúlyi állapotának fenntartása mindannyiunk közös érdeke, ezért tennivalóink is közösek. Ebben az évben megismeritek a Föld belső szerkezetét, vizsgáljátok a Földet - kozmikus környezetével együtt - mint a Naprendszer egyik bolygóját. A földrajzi övezetek kapcsán összegzitek mindazt, amit a kontinensek természeti adottságai és országaik, lakóik társadalmi-gazdasági élete közötti összefüggésekről már tanultatok. Ismereteitek megszerzéséhez a tankönyvön, atlaszon kívül igyekezzetek más forrásokat is felhasználni: enciklopédiákat, lexikonokat, ismeretterjesztő könyveket, folyóiratokat, újságokat és a médiát (rádió, televízió, internet, CD-k stb.)! |   
  |