Földrajz tankönyv 9. osztály
|
Természetföldrajzi környezetünk
9. évfolyam, 8. kiadás (2023. 03. 09.) Mozaik Kiadó
méret: 170x240 mm
terjedelem: 232 oldal
tanterv: NAT 2012
egyéb tanterv: NAT 2020-hoz is ajánlott
2 880 Ft
Kosárba
|
|
Díjak
|
A természetföldrajzi környezetünk témakörét feldolgozó kilencedikes könyv legfőbb célja tudatosítani a tanulókban, hogy a Föld egységes rendszer, amelyben az ember természeti és társadalmi lényként él, s ennek következtében átalakítja környezetét. A könyv ezért az általános természetföldrajzi és a társadalmi-gazdasági folyamatok összefüggéseit, az időbeli és térbeli változások vizsgálatát helyezi a középpontba. A természetföldrajzi jelenségeket, folyamatokat, törvényszerűségeket nemcsak a szaktudomány nézőpontjából, hanem belső egymásra hatásukban vizsgálja és vizsgáltatja: ezzel elsajátíttatja a földrajzi-környezeti gondolkodás lényegét.
A sokszínű és változatos feladatanyag célja a tanulók gondolkodási képességeinek fejlesztése és a sokoldalú ismeretszerzés gyakorlattá emelése. A leckék elején fogalomtár segíti az ismeretek felelevenítését, rendszerezését. A rendkívül gazdag, színes ábra- és képanyag jól segítheti a jelenségek értelmezését, megértését. |
Kapcsolódó kiadványok
A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető
* A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el. |
Mintaoldalak
Tartalomjegyzék
TÁJÉKOZÓDÁS A VILÁGEGYETEMBEN ÉS A FÖLDÖN | 9 |
A csillagászati ismeretek fejlődése | 10 |
A világegyetem | 14 |
A Naprendszer csillaga | 17 |
A Nap körül keringő égitestek I?II. | 20 |
A Föld mint égitest I?II. | 25 |
A Hold | 34 |
Az űrkutatás szerepe a Naprendszer megismerésében | 37 |
A térkép | 40 |
Tájékozódás a térképen a térképpel | 45 |
Távérzékelés és térinformatika | 48 |
Mit tanultunk a Földről és kozmikus környezetéről, valamint a térképről? | 51 |
A GEOSZFÉRÁK | 53 |
A Föld belső szerkezete | 54 |
A kőzetlemezek mozgása | 56 |
A lemezmozgások következményei I. - A földrengések és a vulkanizmus | 59 |
Lemezmozgások, földi katasztrófák | 63 |
A lemezmozgások következményei II. ? A hegységképződés | 65 |
Az ásványok és a kőzetek keletkezése | 68 |
Miről ismerhetők fel a kőzetek? | 72 |
Hasznosítható ásványegyüttesek | 74 |
Földtörténet I-II. | 78 |
Felszínfejlődés a belső és a külső erők kölcsönhatásában | 85 |
A talaj: a földrajzi burok összetett rendszere | 90 |
Mit tudsz a kőzetburokról? | 93 |
A légkör anyaga és szerkezete | 95 |
A levegő felmelegedése | 99 |
A felhő- és csapadékképződés | 104 |
Légnyomás, szél; ciklonok, anticiklonok | 109 |
Időjárási frontok | 113 |
Az időjárás előrejelzése, az időjárás-jelentés értelmezése | 115 |
A nagy földi légkörzés | 117 |
A monszunszélrendszer; a helyi szelek | 120 |
A szél és a csapadék felszínformáló tevékenysége | 123 |
A légkör jelentősége, védelme | 126 |
Mit tanultunk a levegőburokról? | 129 |
A vízburok tulajdonságai | 130 |
A vízburok mozgásai | 134 |
A felszín alatti vizek | 138 |
A karsztosodás | 141 |
A felszíni vizek | 144 |
A folyóvíz felszínformáló munkája | 147 |
A jég felszínformáló munkája | 151 |
Gazdálkodás a vizekkel I?II. | 155 |
Mit tanultunk a vízburokról? | 162 |
ATERMÉSZETFÖLDRAJZI ÖVEZETESSÉG | 163 |
A szoláris és a földrajzi övezetesség | 164 |
A forró övezet I. - Az egyenlítői öv | 166 |
A forró övezet II-III. - Az átmeneti és a térítői öv, a monszunvidék | 170 |
A mérsékelt övezet I - II. - Az övezet átmeneti határain | 176 |
A mérsékelt övezet III. - A valódi mérsékelt öv | 180 |
A hideg övezet | 184 |
A hegyvidékek övezetessége | 187 |
A hegységek és lakóik | 189 |
Mit figyeljünk meg a klímadiagramon? | 194 |
A TERMÉSZETI ÉS A TÁRSADALMI KÖRNYEZET | 195 |
A földrajzi környezet összetevői | 196 |
A népesség összetétele | 199 |
A népesség földrajzi eloszlása | 204 |
A világ népességének gyarapodása | 208 |
Sokaság és életminőség a Földön | 211 |
A települések I. - A magányos települések és a falvak | 216 |
A települések II. - A városok | 220 |
Terjeszkedő nagyvárosok ? Élet a városban | 226 |
Mit tudsz a természeti és a társadalmi környezet összefüggéseiről? | 229 |
ÚJ FOGALMAK JEGYZÉKE | 230 |
A kiadvány bevezetője
Kedves Diákok! Eddigi földrajzi tanulmányaitok során szinte az egész Földet bekalandoztátok: a távoli kontinenseket, Európát, a Kárpát-medencét és benne Magyarországot is. Foglalkoztatok azzal, hogyan hasznosítják a természeti adottságokat a különböző kontinensek népei és hazánk lakói. Láttátok azt is, hogy a természet egyensúlyi állapotának fenntartása mindannyiunk közös érdeke, ezért tennivalóink is közösek. Ebben az évben megismeritek a Föld belső szerkezetét, vizsgáljátok a Földet - kozmikus környezetével együtt - mint a Naprendszer egyik bolygóját. A földrajzi övezetek kapcsán összegzitek mindazt, amit a kontinensek természeti adottságai és országaik, lakóik társadalmi-gazdasági élete közötti összefüggésekről már tanultatok. Ismereteitek megszerzéséhez a tankönyvön, atlaszon kívül igyekezzetek más forrásokat is felhasználni: enciklopédiákat, lexikonokat, ismeretterjesztő könyveket, folyóiratokat, újságokat és a médiát (rádió, televízió, internet, CD-k stb.)! |
|