Biológia tankönyv 11. osztály

Biológia 11. (gimn.) A természetről tizenéveseknek c. sorozat gimnáziumi biológia tankönyve 11. osztályosoknak. (NAT2012) MS-2642
MS-2642

A sejt és az ember biológiája

11. évfolyam, 18. kiadás (2022. 08. 25.)
Mozaik Kiadó
szerző:
méret: 170x240 mm
terjedelem: 320 oldal
3 480 Ft
Kosárba
Díjak
Eredetileg a Nat 2007-es kerettantervhez készült, méltán népszerű tankönyv amellett, hogy teljes értékű gimnáziumi alaptankönyv, az emelt szintű érettségi anyagát is tartalmazza. A honlapról elérhető segédanyaggal a Nat 2012-s követelményeknek is megfelelő, egzakt tudásanyagot dolgoz fel az emberi szervezet felépítéséről és működéséről.
Kapcsolódó kiadványok
Biológia feladatgyűjtemény 11-12. - Közép- és emelt szintű érettségire felkészítő biológia feladatgyűjtemény, megoldásokkal, rendszerező táblázatokkal MS-3153
Biológia 12. (gimn.) - A természetről tizenéveseknek c. sorozat gimnáziumi biológia tankönyve 12. osztályosoknak. (NAT2012) MS-2643
Biológia feladatsorok emelt szintű érettségire és OKTV-re készülőknek - A feladatgyűjtemény 66 feladatsort kínál az emelt szintű biológia érettségire és az OKTV-re készülők számára. Megoldásokkal és részletes magyarázatokkal MS-3159
Biológia gimnáziumoknak 11. - Emelt szintű tananyag. Gál Béla gimnáziumi biológia sorozatának NAT2020 és az új érettségi követelményrendszer alapján készült kötete MS-2650
Biológia gimnáziumoknak 12. - Emelt szintű tananyag. Gál Béla gimnáziumi biológia sorozatának NAT2020 és az új érettségi követelményrendszer alapján készült kötete MS-2651
Orvosi latin kifejezések - Egészségügyi ágazatban tanulóknak - Több mint 1300 tematikusan csoportosított orvosi latin kifejezés gyakorlófeladatokkal, színes rajzokkal, megoldásokkal. A könyv a szakképzési jegyzékről is rendelhető MS-3131
Próbaérettségi feladatsorok - Biológia, emelt szint (2024-től érv.) - 10 feladatsor, a megoldásokhoz rövid magyarázatokat is tartalmaz. A 2017-től és a 2024-től érvényes követelményeknek is megfelel. MS-3173U
Kidolgozott számítási feladatok - Kémia (2024-től érv.) - Közép- és emelt szintre készülőknek. A 2017-től és a 2024-től érvényes követelményeknek is megfelel. Közel 400 általános, szervetlen és szerves kémiai feladat részletes, lépésről-lépésre kidolgozott megoldással MS-3157
Próbaérettségi feladatsorok - Kémia - Emelt szint (2024-től érv.) - 10 feladatsor, a megoldásokhoz rövid magyarázatokat is tartalmaz. Megfelel a jelenleg érvényes, 2017-es követelményrendszernek, és a 2024-ben életbe lépő új követelményrendszernek is. MS-3174U
A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető

* A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető.
Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el.
Mintaoldalak
Tartalomjegyzék
A sejtek felépítése és anyagcseréje9
A sejtek felépítése10
A víz biológiai szempontból fontos tulajdonságai13
A szénhidrátok18
A lipidek23
A fehérjék26
A nukleotid típusú vegyületek33
A sejt40
A sejt membránja43
A sejtek anyagcsere-folyamatai49
A sejtek anyagfelvétele és -leadása54
Az anyagcsere-folyamatok áttekintése56
A felépítő folyamatok58
A lebontó folyamatok63
Összefoglaló tesztfeladatok69
Az örökítőanyag73
Az öröklődő információ megjelenésének kémiai alapjai74
A génműködés76
A fehérjeszintézis (transzláció)79
A sejtciklus és a DNS bioszintézise83
A sejtosztódás típusai és biológiai jelentőségük87
A mutációk típusai és következményei93
Összefoglaló tesztfeladatok97
A szabályozás99
A szervezet belső környezete100
A szabályozás alapjai, a nyugalmi és az akciós potenciál104
Az ingerület terjedése és a szinapszis108
A reflexív elve111
A gerincvelő114
Az agyvelő részei I.116
Az agyvelő részei II.120
A környéki (perifériás) idegrendszer123
A szem felépítése125
A hallószerv felépítése és működése, az egyensúly érzékelése131
Az ízlelés és a szaglás135
A bőr érzőműködése137
Az érzékszervek védelme és betegségei139
A mozgatóműködés142
Az idegrendszer vegetatív működése144
Az emberi magatartást kialakító tényezők149
Az idegrendszer működésével kapcsolatos egészségügyi ismeretek155
A hormonális szabályozás alapelvei158
A hipotalamusz és az agyalapimirigy-rendszer160
A pajzsmirigy, a mellékvese és a hasnyálmirigy162
Összefoglaló tesztfeladatok168
A vér és a keringési rendszer175
A vér összetétele, alkotói176
A vérlemezkék és a fehérvérsejtek179
Az értípusok összehasonlítása, a hajszálerek működése183
A szív szerkezete és működése186
A kis és a nagy vérkör funkciója190
A nyirokrendszer és az immunitás195
Az immunrendszer működése197
Az immunrendszerrel összefüggő tényezők202
Az immunitással összefüggő betegségek és a rák205
Összefoglaló tesztfeladatok209
A táplálkozás és a légzés211
Az ember táplálkozása212
Az előbél felépítése és működése215
A középbél219
A vékonybél és a vastagbél222
Az emésztő szervrendszer megbetegedései224
A légzőrendszer felépítése és működése228
A légzőmozgások232
A légzőszervekkel kapcsolatos egészségügyi ismeretek236
Összefoglaló tesztfeladatok240
A kültakaró, a mozgás és a kiválasztás243
A bőr felépítése244
A bőr egészsége247
A csontok szerkezete és kapcsolódása250
A vázizomzat256
A mozgási szervrendszer működése259
A mozgásszervi betegségekkel kapcsolatos egészségügyi ismeretek261
A kiválasztó szervrendszer felépítése és működése265
A kiválasztás szabályozása és egészségügyi ismeretek269
Összefoglaló tesztfeladatok271
A szaporodás és az egyedfejlődés. Egészségügyi ismeretek273
Az ember szaporodása274
Az emberi szexualitás és a fogamzásgátlás279
A megtermékenyítés és az embrionális fejlődés281
A terhesség, a szülés és a posztembrionális fejlődés286
Szexuális úton terjedő betegségek (nemi betegségek)289
A mindennapok egészségügyi ismeretei, elsősegélynyújtás291
Rizikófaktorok, civilizációs ártalmak297
Összefoglaló tesztfeladatok301
Az összefoglaló tesztfeladatok megoldása303
Függelék306
A kiadvány bevezetője
A 11. osztályos biológia tankönyv az előző kötet (Biológia 10. Az élőlények változatossága) tagolását követve tekinti át a sejtek felépítését és működését, valamint az ember szervezetét. Törekedtünk a szakmai tartalom korszerűsítése, hogy a tankönyv megfeleljen a középszintű tantervi követelményeknek. Ugyanakkor megtaláljuk az emelt szintű tantervi és érettségi követelményrendszernek megfelelő tartalmakat is. A közép- és az emelt szint az oldalak tagolásával különül el egymástól. Új ismeretek is szerepelnek a könyvben, mint például a stresszfehérjék, a természetes sejthalál, a védőoltások, az egészségtani ismeretek, az elsősegélynyújtás. Továbbra is fontos szempont maradt a biológiai fogalmak pontos ismerete és használata. Kedves Gyerekek! A számok világa sok érdekességet rejt magában. A kiadvány változatos feladatai segítenek benneteket, hogy minél ügyesebben felfedezzétek ezeket. A gondolkodtató feladatokat -vel jelöltük. Jó fejtörést kívánunk!Kedves Gyerekek! A számok világa sok érdekességet rejt magában. A kiadvány változatos feladatai segítenek benneteket, hogy minél ügyesebben felfedezzétek ezeket. A gondolkodtató feladatokat -vel jelöltük. Jó fejtörést kívánunk!A tankönyv igyekszik segítséget nyújtani az új érettségi vizsgarendszer által támasztott követelmények teljesítéséhez. Az adott témához kapcsolódó, azt szervesen kiegészítő részletek jól használhatók a szövegelemzéshez és a szövegértéshez. Egy-egy részlet pedig alkalmas a véleménynyilvánítás gyakoroltatására, sőt akár az etika oldaláról való megközelítésre, illetve a tanulók gondolkodtatására, egyes problémák elemzésére is. Ha a tanuló eközben még új ismereteket is elsajátít a biológia tudományából, az külön előnyt jelent. A grafikonok és az ábrák elemzésével e készség fejleszthető. Az összefoglaló táblázatok rendszerezik az ismereteket, segítséget nyújthatnak következtetésekhez, az új információk megszerzéséhez. A sejtek felépítése és anyagcseréje című fejezetben kiemelten szerepelnek a felmerülő kémiai fogalmak, megkönnyítve ezzel a munkát. Az érettségi vizsgarendszer és a követelményrendszer változásával a tankönyvek szerepe is megváltozik. Nem lehet ?leckék? formájában leírni a tényeket, mert nem ezek elsajátítását kérik számon tanulóinktól. A pedagógusnak több a feladata és nagyobb a felelőssége, hiszen a tanulócsoport összetételétől, céljaitól függően - a követelményrendszert figyelembe véve - más-mást és másképpen kell átadni. A vizsga sem a tényanyag reprodukálását, hanem az alkalmazását igényli. Abban a reményben ajánlom e tankönyvet, hogy használóit jól segíti majd céljaik elérésében.