Difer eszközök
|
|
Kézikönyv és mérőeszközök
iskolai előkészítő és 1-2. évfolyam, 2. kiadás (2021. 09. 14.) Mozaik Kiadó
méret: 214x304 mm
9 480 Ft
Kosárba  |
A szerzőkről >>
A MAPPA a következő eszközöket tartalmazza:
Módszertani kézikönyv 131 fejlesztőjáték-leírással
Tesztlap az elemi rendszerező képesség méréséhez
Tesztlap az elemi kombinatív képesség méréséhez
A tesztfelvétel eszközei (kartonból kinyomható formák)
Fejlődési mutató (minta)
Az új gondolkodásfejlesztő DIFER eszközökről BŐVEBB INFORMÁCIÓ ITT TALÁLHATÓ
A kézikönyvben leírt fejlesztő játékok és feladatok elvégzését nagyban segítheti a gondolkodásfejlesztő Kártyagyűjtemény. |
Kapcsolódó kiadványok
Mintaoldalak
Tartalomjegyzék
| Bevezető | 9 |
| Köszönetnyilvánítás | 10 |
| Elméleti háttér | 12 |
| Fejleszthető a gondolkodás? | 12 |
| Elemi rendszerező képesség | 13 |
| Elemi kombinatív képesség | 15 |
| Honnan induljunk? | 17 |
| A rendszerező képesség mérése | 17 |
| A kombinatív képesség mérése | 19 |
| Ki végezze a mérést? | 22 |
| Az elemi gondolkodási képességek fejlődése | 24 |
| A rendszerező képesség fejlődése | 24 |
| A kombinatív képesség fejlődése | 27 |
| A fejlettségbeli különbségek lehetséges okai | 31 |
| A fejlesztő programok eredményessége | 34 |
| A rendszerező képesség fejlesztése | 34 |
| A kombinatív képesség fejlesztése | 35 |
| Javaslatok a gondolkodási képességek fejlesztéséhez | 36 |
| Játékgyűjtemény | 40 |
| Elemi rendszerező képesség | 44 |
| 1. Felismerés | 44 |
| 1. Párkereső | 44 |
| 2. Készülődés az udvarra | 44 |
| 3. Külső tulajdonságaim | 45 |
| 4. Színcápa | 45 |
| 5. Mondóka színekkel | 46 |
| 6. Házikó (K) | 46 |
| 7. Varázskígyó (K) | 47 |
| 8. Hol a párom? | 48 |
| 9. Találd ki! | 48 |
| 10. Téli párkereső | 48 |
| 11. Kavicsos párkereső | 49 |
| 12. Plüssállatok | 49 |
| 13. Gyöngyök | 50 |
| 14. Gombolós | 51 |
| 15. Mi van a zsákban? | 51 |
| 16. Keresd a teremben! | 52 |
| 17. Közlekedj! | 52 |
| 18. Madárlesen (K) | 53 |
| 19. Állatsoroló (K) | 53 |
| 20. Hazatérnek az állatok | 54 |
| 21. Virágoskert (K) | 54 |
| 2. Szelektálás és szortírozás | 55 |
| 22. Gyümölcsvásár (K) | 55 |
| 23. Ruhaválogató (K) | 56 |
| 24. Bőrönd | 57 |
| 25. Színes ceruzák | 58 |
| 26. Gombválogatás | 58 |
| 27. Kalózok kincse (K) | 59 |
| 28. Ropogtatós | 59 |
| 29. Cukrászinas | 60 |
| 30. Szalvéták | 61 |
| 31. Vidám-szomorú (K) | 61 |
| 32. Arcfelismerő | 62 |
| 33. Horgászverseny (K) | 62 |
| 34. Őszi levélkupac | 63 |
| 35. Virágszedés (K) | 64 |
| 36. Közlekedési eszközök (K) | 65 |
| 37. Fényképésznél | 65 |
| 38. Autók a garázsban | 66 |
| 39. Szelektív hulladékgyűjtés | 67 |
| 40. Milyen állat? (K) | 67 |
| 41. Melyik zsákba való? (K) | 68 |
| 42. Kockaválogatás | 69 |
| 43. Termések | 69 |
| 44. Hova szállítsuk? | 70 |
| 45. Hamupipőke | 70 |
| 46. Ebédhez terítünk | 71 |
| 47. Óvodai jelek | 71 |
| 48. Könyvtárban | 71 |
| 49. Mesekártya (K) | 72 |
| 50. Foglalkozások (K) | 73 |
| 3. Sorképzés | 74 |
| 51. Számold meg! (K) | 74 |
| 52. Ki a magasabb? | 74 |
| 53. Vonatozás | 75 |
| 54. Építőkockák | 75 |
| 55. Gyöngyfűzés | 75 |
| 56. Ruhadarabok | 76 |
| 57. Detektív | 76 |
| 58. Varázspálcák | 77 |
| 59. Gyümölcsöskert (K) | 77 |
| 60. Mi történt a mesében? (K) | 78 |
| 61. Napirendem (K) | 78 |
| 62. Hóember (K) | 79 |
| 63. Fogmosás (K) | 79 |
| 64. Az ember életszakaszai (K) | 79 |
| 65. Évszakok (K) | 80 |
| 66. A fa élete (K) | 80 |
| Elemi kombinatív képesség | 81 |
| 4. Ismétlés nélküli variálás | 81 |
| 67. Bohóc | 81 |
| 68. Torony | 81 |
| 69. Fodrásznál | 82 |
| 70. Szőnyegtervezés | 83 |
| 71. Garázs | 84 |
| 72. Terítés | 84 |
| 73. Szánkózás (K) | 85 |
| 74. Pillangók az esőben | 85 |
| 75. Esernyők | 86 |
| 5. Ismétléses variálás | 87 |
| 76. Vonatozó macik (K) | 87 |
| 77. Kamion | 87 |
| 78. A kis divattervező | 88 |
| 79. Fülbevaló | 89 |
| 80. Tojásfestés | 89 |
| 81. Építkezés | 90 |
| 82. Zászlók | 90 |
| 83. Fűzőcske | 91 |
| 6. Ismétlés nélküli kombinálás | 92 |
| 84. Ceruzák | 92 |
| 85. Finomfőzelék | 92 |
| 86. Színes sálak | 93 |
| 87. Mérleghinta | 93 |
| 88. Mikulás (K) | 93 |
| 89. Foci | 94 |
| 90. Saláta | 94 |
| 91. Vitorlázás (K) | 95 |
| 92. Karácsonyi készülődés | 95 |
| 7. Ismétléses kombinálás | 97 |
| 93. Virágcsokor (K) | 97 |
| 94. Szülinapi torta | 97 |
| 95. Fészekrakó | 98 |
| 96. Pékségben | 99 |
| 97. A nagy ho-ho… horgász (K) | 99 |
| 98. Hűsítő | 100 |
| 99. Dominó | 101 |
| 100. Húsvéti nyulak (K) | 101 |
| 101. Pillangók a virágoskertben | 102 |
| 102. Békák a tóban | 103 |
| 103. Léggömbök | 103 |
| 104. Vendégvárás | 104 |
| 105. Baromfiudvar (K) | 105 |
| 106. Pizzéria | 105 |
| 8. Ismétlés nélküli permutálás | 107 |
| 107. Székfoglaló | 107 |
| 108. Görkorcsolyaverseny | 107 |
| 109. Versenyfutás | 108 |
| 110. Karkötők | 108 |
| 111. Hídon | 109 |
| 112. Fotózás | 109 |
| 113. Ruhateregetés | 110 |
| 114. Adj a süninek almát! (K) | 110 |
| 115. A három pillangó | 111 |
| 9. Ismétléses permutálás | 112 |
| 116. Parkoló autók | 112 |
| 117. Kirándulás | 112 |
| 118. Ajándék | 113 |
| 119. Tehervonat (K) | 114 |
| 120. Virágültetés | 114 |
| 121. Utazás (K) | 115 |
| 122. Állatkert (K) | 115 |
| 123. KRESZ-táblák | 116 |
| 10. Vegyes kombinatív játékok | 117 |
| 124. Babzsákok | 117 |
| 125. Motorozás | 117 |
| 126. Ruhadíszítés | 119 |
| 127. Halak az akváriumban (K) | 119 |
| 128. Húsvéti tojások (K) | 120 |
| 129. Reggeli | 121 |
| 130. Eszterlánc | 122 |
| 131. Vasút (K) | 123 |
| Foglalkozás- és projekttervek | 126 |
| Foglalkozástervek a játékokhoz | 126 |
| I. Foglalkozási terv | 127 |
| II. Foglalkozási terv | 131 |
| III. Foglalkozási terv | 134 |
| IV. Foglalkozási terv | 138 |
| Projekttervek | 142 |
| I. Nagytakarítás | 142 |
| II. Advent | 145 |
| Mesék | 149 |
| Grimm: Hamupipőke | 149 |
| Grimm: A muzsikusok | 153 |
| Benedek Elek: Furulyás Palkó | 156 |
| Gáspár János: Három pillangó | 158 |
| Irodalomjegyzék | 159 |
A kiadvány bevezetője
A gondolkodási képességek fejlesztésével már kora gyermekkorban érdemes foglalkozni, ezzel biztosíthatjuk a megfelelő alapokat a tanuláshoz. A pedagógiai kísérletek tapasztalatai azt mutatják, hogy óvodás- és kisiskoláskorban látványos eredményeket lehet elérni a rendszerező és a kombinatív képességek fejlesztése terén. A gyermekek fejlődésbeli megkésettsége jelentős mértékben csökkenthető, a sikeres iskolakezdés, iskolai tanulás feltételei megteremthetők. A tanulás akkor a leghatékonyabb, ha a fejlesztőtevékenység egyben örömforrás is. A kézikönyvben található játékgyűjtemény száznál is több feladata kiváló lehetőséget nyújt a gyermekek motiválására és fejlesztésére. A játékok a differenciálást is lehetővé teszik, mivel különböző nehézségi szinteken is megoldhatók. A mappában található tesztek illeszkednek a DIFER programcsomag tesztrendszerébe, a mérések eredményeit a pedagógusok a Fejlődési mutató füzetben rögzíthetik.
A mappa két tesztet tartalmaz a 4-8 éves gyermekek gondolkodási képességének a felmérésére. Helyet kapnak benne azok az eszközök is, amelyek a tesztfelvételhez szükségesek. A tesztlapokon és a mellékelt könyvben megtalálhatók a tesztfelvételhez szükséges pontos magyarázatok. A mérés előtt ezeket az instrukciókat és a könyvben szereplő leírást szükséges alaposan tanulmányozni. A felmérés során a Fejlődési mutatóban kell rögzíteni a gyermek válaszait. A mappa a füzet egy kitöltött példányát tartalmazza, mely mintául szolgál a gyermekek vizsgálati adatainak rögzítéséhez. A méréshez szükséges Fejlődési mutatót külön lehet megvásárolni. A kézikönyvben az elméleti ismereteket tartalmazó fejezet mellett található egy játékgyűjtemény. A játékok elsősorban a rendszerező és a kombinatív készségek fejlesztését segítik, de összekapcsolhatók más területekkel is, például a matematikai és a társas készségekkel. Számos játékrészben direkt módon megjelenik a számolási készség fejlesztése. A 131 játék mindegyikének több szintje van, így lehet kiválasztani a gyermek életkorához, fejlődéséhez leginkább illeszkedő, optimális kihívást jelentő, megfelelő nehézségű játékot. A nehézségi szint megválasztásához a tesztekkel végzett mérések eredményei adnak segítséget: megmutatják, hogy melyek azok az összetevők, amelyeket már elsajátított a gyermek, és melyek szorulnak még fejlesztésre. |
|