Bevezető | 9 |
Irodalom | 12 |
1. Az olvasásképesség pszichikus komponensrendszere | 13 |
Az olvasásképesség hierarchikus komponensrendszere | 13 |
Pszichikus komponensrendszerek | 13 |
Az aktivitást megvalósító operátorok alapkomponenseinek viszonyrendszerei | 14 |
Az olvasáskészség beszédbeli előfeltételei | 16 |
Beszédhangrutinok < beszédhangkészség | 17 |
Szótagrutinok < szótagoló készség | 18 |
Az olvasáskészség kritikus szókincse | 18 |
Az olvasáskészség részkészségei | 19 |
Betűolvasó rutinok és ábécékészség < betűolvasó készség | 19 |
Szótagolvasó rutinok < szótagolvasó készség | 20 |
Betűző/szótagoló szóolvasó készség | 21 |
Gyakorlott szóolvasó készség | 21 |
Mondatértő, táblázatértő, ábraértő, formulaértő olvasáskészség | 23 |
Szövegértő olvasáskészség | 24 |
Az olvasásképesség részképességei | 24 |
Irodalom | 25 |
2. A szóolvasó készség kritériumorentált diagnózisa | 27 |
A kritikus szókincs fejlődésének kritériumorientált diagnózisa | 28 |
A gyakorlott szóolvasó készség fejlődésének kritériumorientált diagnózisa | 31 |
A rendszerszintű szóolvasó készség fejlődésének kritériumorientált diagnózisa | 32 |
A szóolvasó készség fejlődésének tanulói és osztályszintű diagnózisa | 33 |
Irodalom | 35 |
3. Aktivitási, szervezeti és módszertani eszközök | 36 |
Az olvasáskészség optimális elsajátítását segítő aktivitási feltételek | 36 |
Indirekt funkciójú tanulási aktivitás | 37 |
Direkt funkciójú tanulási aktivitás | 38 |
Az iskolai indirekt tanulás és lehetőségeinek feltárása | 38 |
A tanulássegítő aktivitás megválasztása | 39 |
Az olvasáskészség optimális elsajátítását segítő szervezeti feltételek | 39 |
Az olvasáskészség optimális elsajátítását segítő lehetőségek | 41 |
Mesélés | 42 |
Mondókák | 43 |
Beszélgetés/megbeszélés | 43 |
Aktiváló fejlődéssegítés | 43 |
Élményszerző fejlődéssegítés | 44 |
Többcsatornás fejlődéssegítés | 45 |
Rendszerbe helyező fejlődéssegítés | 45 |
Használó fejlődéssegítés | 46 |
Kritériumorientált gyakorló/fejlesztő tesztelés | 47 |
Irodalom | 47 |
4. A kritikus szókincs optimális elsajátításának segítése | 50 |
Az anyanyelv elsajátítása és a szókincs fejlődésének segítése | 50 |
A mese fejlesztő hatása | 52 |
A csoportos mesélés és beszélgetés szerepe a szókincs gyarapításában | 54 |
A csoportos beszélgetés főbb előnyei | 57 |
A mesékhez kapcsolódó játékok | 57 |
Szókincsfejlesztés csoportos meséléssel és beszélgetéssel | 58 |
A meséléssel megvalósítandó szókincsfejlődés segítési feltételei és tennivalói | 58 |
Mesélés kiscsoportosoknak | 60 |
Mesélés középső csoportosoknak felidéző és véleménykérő beszélgetéssel | 61 |
Mesélés nagycsoportosoknak kitaláló, alkalmazó és gondolatbefejező beszélgetéssel | 63 |
Összefoglaló | 65 |
Irodalom | 65 |
5. A beszédhangkészség és a betűolvasó készség optimális elsajátításának segítése | 67 |
A beszédhangok fejlesztésének jelenlegi elméleti és gyakorlati helyzete | 67 |
A beszédhangkészség optimális elsajátításának segítése az óvodában | 72 |
A betűolvasás tanításának elméleti és módszertani alapjai | 78 |
A betűolvasó készség optimális elsajátításának segítése az első évfolyamokon | 83 |
A betűolvasó készség rutinrendszere | 84 |
A betűolvasó készség optimális elsajátításának segítése | 87 |
Irodalom | 91 |
6. A szóolvasó készség optimális elsajátításának segítése | 94 |
A szóolvasó készség kritikus szókincsének szótagjai a betűik száma szerint | 97 |
Kétbetűs szótagok | 98 |
Hárombetűs szótagok | 100 |
Négybetűs szótagok | 103 |
A betűző szótagolvasó készség és a szóolvasó készség fejlődésének segítése egy szótagú szavakkal | 104 |
Az egy szótagú kritikus szókincs | 105 |
A fejlődéssegítés eszközei és módszerei | 106 |
A két szótagú kritikus szavak szóolvasó rutinná és a szótagoló szóolvasás készséggé fejlődésének segítése | 108 |
A két szótagú kritikus szókincs | 109 |
A fejlődéssegítés eszközei és módszerei | 112 |
A három és négy szótagú kritikus szavak szóolvasó rutinná és szótagoló szóolvasó készséggé fejlődésének segítése | 114 |
A három szótagú kritikus szókincs | 114 |
A négy szótagú kritikus szókincs | 118 |
A fejlődéssegítés eszközei és módszerei | 121 |
Irodalom | 122 |
7. A szóolvasó készség papíralapú és online értékelő-fejlesztő tesztrendszere | 123 |
A leggyakoribb 4-5 ezernyi szókincs papíralapú 10 ekvivalens tesztje | 124 |
A tesztrendszer kidolgozása, bemérése és értékelése | 124 |
A papíralapú tesztekkel történt felmérés eredményei a 2-12. évfolyamokon | 125 |
Az eredmények kritériumorientált diagnosztikus értékelése | 127 |
A kritikus szókincs teljes lefedésű online kritériumorientált diagnosztikus tesztrendszere | 128 |
Az online tesztrendszer továbbfejlesztése, a komplex diagnosztikus fejlesztőrendszer kidolgozása | 129 |
A mérő- és fejlesztőrendszer működésének tesztelése | 137 |
A rendszer továbbfejlesztése | 138 |
Irodalom | 139 |
Függelék | 141 |
Ábrák | 141 |
Táblázatok | 141 |
Táblák | 141 |
Fejlesztőtáblák (szemléltető példák) | 142 |
Mesék (szemléltető példák) | 142 |
A vetítendő fejlesztőtáblák | 143 |
A betűolvasó fejlesztőtáblák | 143 |
A kritikus egy szótagú szóolvasó rutinok optimális elsajátítását segítő fejlesztőtáblák (1-17. fejlesztőtábla) | 144 |
A kritikus két szótagú szóolvasó rutinok optimális elsajátítását segítő fejlesztőtáblák (1-50. fejlesztőtábla) | 147 |
A kritikus három és négy szótagú szóolvasó rutinok optimális elsajátítását segítő fejlesztőtáblák (1-74. fejlesztőtábla) | 157 |