Környezetismeret tankönyv 4. osztály

A Föld, amelyen élünk 4.  MS-2130
MS-2130
4. évfolyam, 3. kiadás (2007. 08. 14.)
Mozaik Kiadó
méret: 206x290 mm
terjedelem: 116 oldal
2 380 Ft
Kosárba
Díjak

A NAT 2007-es kerettantervhez készült kiadvány.

Az évszakok változásain keresztül mutatja be a tanulók környezetében fellelhető tájakat, növény- és állatvilágot, ismertet néhány régi népszokást. A kiadvány tananyag-feldolgozásában számít a kreatív tanulói és tanári munkára, valamint a taneszközökön kívüli információhordozók használatára.

A szöveget érdekes, gyakran szépirodalmi művekből kölcsönzött szemelvények egészítik ki.

Tanítást segítő kiadványként, valamint otthoni gyakorlásra továbbra is kitűnően használható.

Kapcsolódó kiadványok
A Föld amelyen élünk 4. -  MS-2830
Mintaoldalak
Tartalomjegyzék
I.rész. MEGJÖTT AZ ŐSZ, FOSZTOGAT7
Kalendárium7
NAP NAP UTÁN TELNEK AZ ÉVEK8
Ismétlődik évről évre (Az évszakok váltakozása)8
Napkeltétől napszálltáig (A napszakok váltakozása)10
FIGYELJ, HOGY ÚTBAN LÉGY!12
Forog, mint a szélkakas (A világtájak)12
Irány a természet! (Tájékozódás a természetben)13
KICSI RAJZON A NAGYVILÁG15
Ugyanaz, de kicsit más (Az alaprajz)15
Zsebre vágom a világot (Az útvonalrajz és a térképvázlat)17
ÉVRŐL ÉVRE ÚJRAÉLED AZ ÉLET19
Nem élhetek nélküled! (Az élőlények környezeti feltételei)19
Az erdő királyának fa a koronája (A fás szárú növények)21
Hosszú, fásult élet (A fák élete és életritmusa)22
Ki a földből, be a földbe (Őszi mezőgazdasági tennivalók)25
Tedd próbára tudásod!27
II. rész. CSUPA FEHÉR, CSUPA SZÜRKE29
Kalendárium29
SZŰKÖS TÉL ELŐTT BŐSÉGES TEENDŐK30
Édes álom a napsugárról (A növények áttelelése)30
Szunyókálás tavaszig (Az állatok áttelelése)32
Meleg téli hajlékokban (Emlősállatok az istállóban. A ló)34
A LELKEKBE NEM KÖLTÖZIK FAGY38
ELŐTŰNIK, HA LEHULL A ZÖLD LEPEL40
Árkon-bokron át (A felszínformák)40
Itt is, ott is csurran-cseppen (A folyó- és az állóvizek)42
Kint vagyunk a vízből? (Hordaléklerakás a vizekben. A vizek befagyása) 46
AHÁNY TÁJ, ANNYI BÁJ48
Délibábos ég alatt (Síkvidéki tájaink)48
Hegyek között, völgyek között (Dombvidéki és hegyvidéki tájaink)49
Ki lakik itt? (Településtípusok és a népesség)52
SÜRGÉS- FORGÁS A HOSSZÚ PIHENŐ UTÁN54
Földbe vetett hit (Tél végi ünnepek és teendők)54
Tojásváró készülődés (A madarak párválasztása és fészekrakása)56
Tollászkodók serege (Madarak az ember körül)58
Tedd próbára tudásod!61
III. rész. BARKÁKAT HÁNY A BOKROS BEREK63
Kalendárium63
IMMÁR NINCS MIT TAKARGATNI64
Törékeny koránkelők (Tavaszi lágy szárú növények)64
Káprázatos színek, csalogató illatok (A virágok megporzása, megtermékenyítése)66
A magba zárt hozomány (Az egyszikű és a kétszikű növények)68
Ágról szakadt csemeték (A rügytől a termésig)70
AZ ÚJ TAVASZ ÚJ JÖVEVÉNYEI72
Madárlátta madarak (A vonuló madarak)72
Nyugtalanság a rovarbölcsőkben (A rovarok fejlődése)75
A KÖZÖS MUNKA KÖZÖS GYÜMÖLCSEI79
Ásó, kapa, napsugár (Tavaszi mezőgazdasági teendők)79
Édesszájúak terített asztala (A virágok és a méhek)81
MEGVÁLTOZUNK TETŐTŐL TALPIG85
Csupafejből nyakigláb (Az ember életkori szakaszai)85
Egy kis mozgás mindenkinek kell (A testfelépítés. A mozgás jelentősége)87
Tükröm, tükröm, mondd meg nékem. (Változások serdüőkorban)90
Tedd próbára tudásod!91
IV. rész. KUTYAMELEG, KÁNIKULA93
Kalendárium93
ÉRTÜNK NYÍLNAK, NEKÜNK TEREMNEK94
A türelem rózsát terem (A növénytermesztés)94
A földekről a kamrába (A mezőgazdaság és az ipar kapcsolata)97
MEGVÉDJÜK MAGUNKTÓL MAGUNKÉRT99
A természet templomában (Hogyan kell viselkedni a természetben?)99
A törvényes oltalom (A védett természeti értékek)101
MIT TEGYEK, HOGY JÓL LEGYEK?103
Hogy mindenre legyen energiád (Az egészséges táplálkozás)103
Ne menjen füstbe az egészség! (Egészségkárosító szokások)105
Hurrá! Utazunk, nyaralunk! (A napsugárzás káros hatásai. A közlekedés szabályai és a menetrend)107
Tedd próbára tudásod!109
AZ ÚJ SZAKSZAVAK MAGYARÁZATA110
A kiadvány bevezetője
A Föld, amelyen élünk tankönyvcsalád 4. osztályosoknak szóló környezetismeret kötete a természet és a társadalom évszakonként változó, de évente ismétlődő jelenségein és tevékenységein vezeti végig a tanulókat. Az évszakok legfőbb jellemzőin keresztül mutatja be, hogyan alkalmazkodnak az élőlények a környezeti feltételek időszakos változásaihoz. Emellett bepillantást nyújt a természeti környezet folytonos változásának okaiba is. A gyerekek élményszerű tanulási helyzetekben ismerkedhetnek meg a felszínformákkal és a tájat behálózó vizekkel. Megtanulják, hogyan lehet eligazodni a környezetben természeti jelenségek, iránytű, térképvázlat és menetrend segítségével. Tanácsokat kapnak ahhoz is, hogyan őrizzék egészségüket.