|
|
Teljessé vált a Mozaik Oktatási
Stúdió ABC-ház olvasókönyveinek sorozata: 1998 szeptemberétől
a könyvesboltokba és az iskolákba került a 4. osztályos olvasókönyv
is. Az alsó tagozat központi feladata az anyanyelvi nevelés, képzés.
Részterületei a beszéd, az írás, az írásbeli szövegalkotás (a
fogalmazás), a nyelvtan-helyesírás ezernyi szállal kapcsolódnak az
olvasáshoz, így az olvasókönyvek szerepe meghatározó e folyamatban.
(A
3 - 4. osztályos olvasókönyvek elnyerték a HungaroDidact '99 kiállítás
Arany-díját)
A könyvet nem lehet megszerettetni, mint
valami tárgyat. Csak tok ez, melybe valami be van zárva. A tartalmát
kellene megszerettetni, az éterrezgéseit, a szellemet, melyből a
könyv létrejön. - írja Kosztolányi Dezső.
A jó olvasókönyv a szándékos, tudatos
ismeretszerzés, a munkára nevelés, az erkölcsi érzék, az ízlés
formálásának, a tanulói személyiség alakításának, gazdagításának
eszköze. Biztosítja az általános képességek (a figyelem, az emlékezet,
az analizáló, szintetizáló és absztraháló képesség, a képzelet)
fejlesztését; az anyanyelvi képességek alakítását és gazdagítását.
Mikor jó ez a taneszköz?
|
Ha megfelel a társadalom elvárásának. |
|
Ha ismeretanyaga
- értékes, korszerű, időtálló,
tükrözi a nemzeti sajátosságokat,
- gondolat- és érzelemgazdag,
- az adott korosztály életkorának
megfelelő (nem túl nehéz, de nem is túl könnyű),
- változatos: epikai, lírai, drámai műfajokat;
ismeretterjesztő, szépirodalmi alkotást, publicisztikát; prózát
és verset; hosszabb és rövidebb szemelvényt (a terjedelem a
fogalomkialakítás szempontjából fontos); különböző hangulatú
és esztétikai minőségű szemelvényeket tartalmaz. |
|
Ha szerkezete, felépítése logikus,
világos, áttekinthető. |
|
Ha nyelvezete szabatos, megtartja a
magyar nyelv szabályait. |
|
Ha jól olvasható, jól tanulható. |
|
Ha megjelenési formája esztétikus. |
|
|
|
Az ABC-ház olvasókönyvek tartalmas, módszertanilag
átgondolt, jól felépített, szép kiállítású könyvek. Az egyes évfolyamok
olvasókönyve önálló, kerek egész. A négy könyv együttese is az. Témabeli
gazdagságukat már címük is jelzi: Mesék az ABC-házból,
Kerek egy
esztendő, Mese és valóság,
Kitárulkozó világ. Egységes szemléletüket,
stílusukat, az ismeretek egymásra épülését, fokozatos bővülését,
a fogalmak körének gazdagodását az azonos szerző, Hernádiné Hámorszky
Zsuzsanna személye biztosítja. Az olvasmányok válogatásakor gondosan
ügyelt a téma- és hangulatbeli sokszínűségre, a műfaji változatosságra,
az esztétikai megformálás minőségbeli, szintbeli különbözőségére
(az értékítélet kialakítása szempontjából fontos ez!), a vers és
a próza aránya.
Az ABC-ház olvasókönyveket a versek nagy
száma jellemzi. A magyar irodalom jelentős költői Janus
Pannoniustól napjainkig (pl. Ágh István, Utassy József) szinte
valamennyien helyt kaptak bennük. De helyt kapott a határainkon túl élő
Kányádi Sándor és a valamikor emigrációban élő szerzők
közül Márai Sándor és Faludy György is. A költemények műfaji
változatossága figyelemre méltó. Az egyszerű ritmikus mondókától
(Tűzanyóhoz 3/74.) a bonyolultabb ritmusformákat mutató képversig
(Nemes Nagy Ágnes: A galamb leszállt 4/196.), a daltól (Petőfi:
Nemzeti dal 4/194.) a retorikus ódáig (Vörösmarty: Szózat 3/157.) ível
soruk. A kisiskolás szereti és szívesen tanulja a verset. Éljünk a
lehetőséggel!
Növeli a könyv értékét a tudatos
ismeretszerzést segítő Értelmező kisszótár és a gazdag
képanyag. A képek, az illusztrációk nemcsak gyönyörködtetnek. Példát
adnak egy-egy téma különböző jellegű megformálására, a
fantázia, a beszédkészség fejlesztésére.
A szemelvényeket témakörönként rendezi
a szerző. A témaköröket egész oldalas kép és 3. osztálytól
mottó vezeti be. Ezek a szerkezeti elemek motiválnak, atmoszférát
teremtenek, és az adott fejezet lényegére irányítják a figyelmet. Az
egyes olvasmányok, versek láncszerűen, gyöngyszemenként kapcsolódnak
egymáshoz. Biztosítják a kevésbé ismert vagy ismeretlen anyag könnyebb
elsajátítását és tartós emlékezetbe vésését.
Nézzünk egy példát a tankönyvi
fejezetek láncszerű építkezésére (3. oszt. Erdőn-mezőn
nyitott szemmel):
Gyógynövények. Gyermekláncfű vagy
pitypang - ismeretterjesztő próza.
A pitypang meséje - szépirodalmi szöveg,
próza.
Weöres Sándor: A tündér - szépirodalmi
szöveg, vers.
A gyógynövények című olvasmány a
gyermekláncfű vagy pitypang, a csalán és a kamilla szakszerű
bemutatása. Ismeretterjesztő szöveg, tényszerű, objektív,
dísztelen. Úgy közöl természettudományos ismeretet, hogy a leírás,
a növényleírás célszerű menetének megfigyeltetésére is
alkalmas.
A megszemélyesített, emberi tulajdonságokkal
felruházott pitypang a "hőse" Tompa Mihály meséjének:
Tavasztündér meglátogatja alattvalóit. A lírai elemekkel átszőtt
szépirodalmi alkotás nemcsak gyönyörködtet, hanem indirekt módon
emberségre, szerénységre tanít. Biztosítja az elbeszélés szerkezetének,
az ellentétekre építkezés módjának megfigyeltetését, alkalmat ad a
vázlatkészítés gyakorlására.
Weöres Sándor költői képzelete
teremtette meg Bóbitát, a virágtündért. Ez a játékos pitypanglány
daktilusokon táncolva jelenik meg előttünk.
Egyazon téma, három szemelvény, három
megközelítési mód. Biztos, hogy valamelyik hatással lesz olvasójára.
Lesz, akit a szikár, logikus közlés, másokat az érzelmi gazdagság,
az önfeledt derű, a zeneiség, a ritmus ragad meg. Szerencsés
esetben a szövegek egymást erősítve, együttesen hatnak a feléjük
ésszel és szívvel közeledőre.
Az is biztos, hogy a szemelvények
mindegyike - az ismeret- és élménynyújtáson túl - a képességfejlesztést
is szolgálja. Példánkban az ismeretterjesztő szöveg inkább a néma,
a mese, a szépirodalmi szöveg a hangos, kifejező olvasás gyakorlására,
a beszédkészség fejlesztésére alkalmas. Választékos szóhasználata,
szépen megformált gondolatsora példaként állhat a tanulók előtt.
Párbeszédei folyamatos közléssé, közlő szövegei párbeszéddé
alakíthatók. A történet más jellegű folytatása, a
pitypanggyerekek meséje új fogalmazás témája lehet. Míg az
ismeretterjesztő szöveg az önálló, addig a szépirodalmi alkotás
inkább a közös feldolgozást igényli. A tanító feladata, hogy a
gazdag anyagból a mindenkori célnak megfelelően válogasson.
"Azok a könyvek, melyek könyvtárad
polcain szunnyadnak, még nem készek, vázlatosak... Ahhoz, hogy értelmet
kapjanak, te kellesz, olvasó" - vallja Kosztolányi Dezső
Ábécé című könyvében. Ahhoz, hogy egy tankönyv élővé
váljon, fogékony gyermek és értő pedagógus kell. Olyan pedagógus,
aki a könyv anyagával, célkitűzéseivel, szellemével azonosul,
átlátja annak belső logikáját, és megkeresi felhasználásának
legcélszerűbb módjait. Ha ezt teszi, örömét fogja lelni az
ABC-ház olvasókönyvekben és munkájában.
Balkovitzné Cynolter
Magda
|
|
|