|
A
Mozaik Oktatási Stúdió tizenkilenc kötetesre tervezett A természetről
tizenéveseknek tankönyvcsaládjából az eddig megjelent kilenc kötet máris
több kitüntető címet nyert: Szép Magyar Könyv '97 Oklevél, HunDidac
'97 Arany Díj, V. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál Budai Könyvdíja.
Az alábbiakban a természetismeret, a biológia és a földrajz könyvek
kapcsán azt mutatjuk be, hogy melyek azok a formai és tartalmi jegyek,
amelyek a sorozat köteteit a magyar tankönyvkínálatban egyedülállóvá
teszik.
A tankönyvek szerkezete, felépítése
A sorozat tantervi alapját a szegedi Juhász
Gyula Tanárképző Főiskolán kidolgozott, OKI. JGYTEL.96 tantervi
rendszer adja. Az egyes tantárgyakhoz tartozó tantervet és tanmenetet a
kiadó ingyenesen biztosítja a könyveket használó pedagógusoknak. A
tankönyvcsalád valamennyi tagjához munkafüzet és tudásszintmérő
feladatlap is készül, így valóban egy teljes tankönyvi rendszer áll
a felhasználók rendelkezésére. A minden évfolyamon és minden tárgy
esetén igényes kivitelű, színes fényképekkel, ábrákkal teli könyvek
keménytáblás, azaz tartós tankönyvi minőségben is választhatók.
Az egyes könyvek - a tantárgyi sajátosságoktól
eltekintve - hasonló felépítésűek. A vastag betűs szedés kiemeli a
tananyagból a Nemzeti alaptanterv által kötelezően előírt minimális
ismereteket, de a könyvek természetesen az ezt meghaladó differenciált
képzéshez is bőséges anyagot adnak. A legfontosabb tudnivalókat a
leckék végén a Jegyezd meg! vastag betűvel szedett részei tartalmazzák.
Az ismeretek elsajátításának ellenőrzésére az Ellenőrizd tudásod!
kérdései alkalmasak. Az önálló gondolkodásra, problémamegoldásra a
Gondolkozz és válaszolj! feladatai inspirálják a tanulókat, az apró
betűs részek pedig érdekességeket, kiegészítéseket tartalmaznak. A
tankönyvek végén Kislexikon található.
Az alábbiakban tekintsük át az egyes tárgyak
tartalmi jellemzőit!
Természetismeret
Az 5. és 6. osztályos tankönyvek a környezeti
nevelés és a személyiségfejlesztés feladatainak megvalósítását
szolgálják azzal, hogy
|
megismertetik a tanulókat közvetlen környezetük
és kamaszkori szervezetük legfontosabb tényeivel, jelenségeivel,
folyamataival és összefüggéseivel, |
|
a velük szerves egységet alkotó
munkafüzetekkel együtt lehetőséget teremtenek az ismeretszerzési,
feldolgozási és alkalmazási képességek fejlesztésére, |
|
hozzájárulnak az egészség-, és környezetvédő
magatartás személyiségjegyeinek kialakításához, a környezetkultúra
fejlesztéséhez. |
A tananyag a két osztály tankönyveiben az alábbiak szerint épül
egymásra:
5. osztály:
I. Az élettelen természet alapismeretei
II. Ősz a kertben
III. Természetföldrajzi környezetünk
IV. Hazánk: Magyarország
V. Tavasz a kertben
6. osztály:
I. A Föld, életünk színtere
II. A változó földfelszín
III. Állatok a házban és a ház körül
IV. Testünk és életműködéseink
A tananyag elrendezésének és logikai felépítésének
az elve, hogy tegye lehetővé a közvetlen megfigyelés, tapasztaltszerzés
útján történő megismerést, az egyszerűtől haladjon a bonyolult felé,
biztosítsa az ismeretek folyamatos bővülését, egymásra épülését,
fokozatosan és arányosan terhelje a tanulókat.
Az egyes tanítási egységek metodikai feldolgozásánál meghatározott
algoritmusok, sokféle információ (szöveg, ábra, grafikon, táblázat,
fotó) és érdekességek segítik az ismeretelsajátítást.
A témazáró és az év végi összefoglalások újszerűek. Az ismeretek
rövid összefoglalóját kérdéssor követi, melyek mellett a
legfontosabb fogalmak is jelölve vannak. Mindez segíti az anyag összegzését,
rendszerezését és az otthoni felkészülést.
A földrajzi anyaghoz a Cartographia által megjelentetett Első atlaszom
használata javasolt.
|