Tanári módszertani kézikönyv az osztályfőnöki órákhoz
|
Tanári kézikönyv
5-12. évfolyam, 2. kiadás (2021. 03. 17.) Mozaik Kiadó
méret: 170x240 mm
terjedelem: 208 oldal
4 980 Ft
Kosárba |
Új kiadványunk elsősorban pedagógusoknak szóló módszertani segédanyag, amelynek segítségével hatékonyan fejleszthetők a 10–18 éves diákok társas képességei, többek között az ön- és társismeret, a kommunikáció, a probléma- és konfliktusmegoldás, az énhatékonyság, az önszabályozás, a tolerancia és az empátia. A kötet tárgyalja a segítés, az együttműködés, valamint a versengés témáját, hasznos ismereteket nyújt a hatékony időgazdálkodással és a pályaválasztással kapcsolatban.
A könyvben szorosan kapcsolódik egymáshoz az elmélet és a gyakorlat. A kötet első felének fejezetei az elméleti háttér szakszerű és olvasmányos ismertetésével indulnak, majd gyakorlatokat kínálnak a fejlesztéshez. A kötet második felében a teljes tanórát igénylő tématervek kaptak helyet.
A pedagógusok munkáját nagymértékben segítheti, hogy a kötetben szereplő gyakorlatokhoz szükséges (A4-es lapokon megszerkesztett, nyomtatható) eszközök és a számozott mellékletek letölthetők a kiadó honlapjáról. |
A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető
* A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el. |
Mintaoldalak
Tartalomjegyzék
Másképp! | 5 |
Elmélet és gyakorlat | 8 |
Ön- és társismeret (Mészáros Aranka) | 8 |
Gyakorlatok | 12 |
1. Énkép és a másikról kialakított kép | 12 |
2. Milyen lennék, ha tanár lennék? | 13 |
3. Írd le a nevedet a „jó” és a másik kezeddel! | 14 |
4. Kulcsok hozzám | 14 |
5. Énkönyv | 15 |
Kommunikáció (Mészáros Aranka) | 17 |
Gyakorlatok | 24 |
1. Hangulathőmérő | 24 |
2. Érzések kommunikációja | 24 |
3. Igényközlő én-üzenetek | 26 |
4. Hogyan mondjunk NEM-et? | 26 |
5. Aktív hallgatás | 27 |
Probléma- és konfliktusmegoldás (Kasik László) | 29 |
Gyakorlatok | 36 |
1. Problémaleltár | 36 |
2. Közös problémáink megoldása | 38 |
3. Ellenőrjáték | 38 |
4. A rózsák őrei | 39 |
5. Csengőszó | 40 |
Énhatékonyság (Guti Kornél) | 42 |
Gyakorlatok | 46 |
1. Adok-veszek | 46 |
2. Sikerdoboz | 46 |
3. Gyógyír halasztgatásra | 47 |
4. Kudarchoz társuló érzések | 48 |
5. Motivációs üzenetek | 48 |
Önszabályozás (D. Molnár Éva) | 50 |
Gyakorlatok | 54 |
1. Önértékelés-doboz | 54 |
2. És – Hogy – Igen – Nem | 55 |
3. Szamár, aki hallgatta | 55 |
4. Simon mondja | 56 |
5. Tik-Tak Bumm | 57 |
Tolerancia (Szabó Éva) | 58 |
Gyakorlatok | 62 |
1. Más bőrében | 62 |
2. Hányfélék vagyunk? | 63 |
3. Fiúk és lányok | 64 |
4. Mindannyian mások vagyunk | 65 |
5. Mondd, mi a szitu! | 66 |
Empátia (Gál Zita) | 67 |
Gyakorlatok | 70 |
1. Fejlesszük empátiánkat! | 70 |
2. Érzelmeink | 71 |
3. Ház, fa, kutya | 71 |
4. Szinkronizálás | 72 |
5. Mi lenne, ha. | 73 |
Segítés (Gál Zita) | 74 |
Gyakorlatok | 77 |
1. Titkos segítő | 77 |
2. Akarsz-e, tudsz-e, lehet-e? | 78 |
3. Látó vak | 79 |
4. Osztálykirándulás az erdőben | 79 |
5. Tárlatvezetés | 80 |
Együttműködés (Fülöp Márta) | 82 |
Gyakorlatok | 88 |
1. Közös történet | 88 |
2. Színészek és nézők | 88 |
3. Vakművészet | 89 |
4. Képeslapdarabok | 90 |
5. Elefánt vagy pálmafa | 91 |
Versengés (Fülöp Márta) | 92 |
Gyakorlatok | 96 |
1. Ki bírja cérnával? | 96 |
2. Cowboyok és indiánok | 97 |
3. Adj, király, katonát! | 98 |
4. Gyümölcskosár | 98 |
5. Érzelmi kirakós | 99 |
Vezetés (D. Molnár Éva) | 100 |
Gyakorlatok | 104 |
1. Karmester | 104 |
2. Egy+Egy – Három | 105 |
3. Hajótörés | 105 |
4. Bolondos Bé-né/Bolondos Bé-bá | 106 |
5. Ne foglalj helyet! | 107 |
Felelősség (Szabó Éva) | 108 |
Gyakorlatok | 112 |
1. Ki a felelős? I. | 112 |
2. Ki a felelős? II. | 112 |
3. Felelősség a filmvásznon | 113 |
4. Páros bizalomséta | 114 |
5. Manufaktúra | 115 |
Időgazdálkodás (Dombi Edina) | 116 |
Gyakorlatok | 119 |
1. Teendőim | 119 |
2. Időhúzási technikák | 120 |
3. Időrablók nyomában | 121 |
4. Időtündér | 121 |
5. Foglalkozások és teendők | 122 |
Jövőorientáció (Jámbori Szilvia) | 123 |
Gyakorlatok | 127 |
1. Jövőbeli céljaim | 127 |
2. A jövőm | 127 |
3. Boldog akarok lenni! | 128 |
4. Mit hoztam, mit vinnék? I. | 129 |
5. Mit hoztam, mit vinnék? II. | 129 |
Tématervek | 132 |
Tématervek (Gál Zita, Kasik László, Szabó Éva, Szurmik Zoltán) | 132 |
1. Mi lennék, ha…? | 136 |
2. Kifelé és befelé forduló | 137 |
3. Kitüntetés | 139 |
4. Tulajdonságvásár | 140 |
5. Tulajdonságajándékozás | 141 |
6. Ez az én tárgyam… | 141 |
7. Apróhirdetés | 143 |
8. Szavak nélkül | 144 |
9. Az asszertivitás játékai | 145 |
10. Igaz vagy hamis? | 146 |
11. Érdek vagy érték? | 147 |
12. Tortaszeletek | 148 |
13. Beszélgetés „sztárokkal” | 150 |
14. Tető-fal-ablak-alap | 151 |
15. Kit válasszunk? | 152 |
16. Zöld és piros lámpa | 152 |
17. Kísértéseink | 154 |
18. Tégy egy lépést előre! | 155 |
19. Bingó | 157 |
20. Nagy utazás | 158 |
21. Három kultúra | 159 |
22. Bizalomjáték | 161 |
23. Tükör és arc | 162 |
24. Érzelemszimbólumok | 163 |
25. Eltűnt tárgyak osztálya | 164 |
26. Segítés a filmvásznon | 165 |
27. Segítsünk másokon! | 166 |
28. A mi házunk | 167 |
29. Reklámfilmet forgatunk | 168 |
30. Tojástartó | 169 |
31. Fej vagy írás? | 170 |
32. Reprodukció | 172 |
33. Élő szókirakó | 173 |
34. Vezetőket keresünk | 174 |
35. Álomsuli | 175 |
36. Ideális vezető | 176 |
37. Színes képet egy színnel? | 178 |
38. Felelősségtörténetek | 179 |
39. Kié a probléma? | 180 |
40. Most és Akkor | 181 |
41. Időtorta | 182 |
42. Múlt–jelen–jövő | 183 |
43. Pályadiagram | 184 |
44. Foglalkozásprofil | 185 |
45. Pályatabló, tanulmányi útvonalak | 186 |
Mellékletek | 188 |
1. A problémaelemzés szempontjai és a magyarázókártyák | 188 |
2. A problémamegoldás általános folyamata | 190 |
3. Önértékelés-doboz | 191 |
4. Szólista | 192 |
5. Kifelé és befelé forduló | 192 |
6. Kit válasszunk? | 193 |
7. Bingó | 194 |
8. Három kultúra | 195 |
Irodalom | 196 |
|