Kémia munkafüzet 7. osztály
|
Munkafüzet - Kémiai alapismeretek
7. évfolyam, 22. kiadás (2024. 06. 12.) Mozaik Kiadó
méret: 168x238 mm
terjedelem: 96 oldal
egyéb tanterv: NAT 2012-höz is ajánlott
1 540 Ft
Kosárba
|
|
Díjak
|
A Nat 2007-es kerettantervnek megfelelő, a Nat 2012-es kerettantervnek is megfeleltethető, MS-2608 tankönyvhöz kapcsolódó munkafüzet.
Jól használható mind az együttes csoportmunka, mind a differenciált foglalkoztatás, mind pedig az egyéni tanulási módszerek alkalmazása esetén. Célja az alapvető ismeretek elmélyítése, alkalmazása, az elemi készségek, kompetenciák kialakítása, valamint a tanulói önállóság fejlesztése. |
Kapcsolódó kiadványok
Mintaoldalak
Tartalomjegyzék
Bevezetés | 4 |
Laboratóriumi edények és eszközök | 4 |
A tömegmérés | 8 |
A térfogatmérés | 9 |
Kémiai alapismeretek | 10 |
Az anyagok és tulajdonságaik | 10 |
Gázok, folyadékok, szilárd anyagok | 12 |
A halmazállapot-változásokat kísérő energiaváltozások | 14 |
Az anyagok változásai | 16 |
A levegő összetétele | 19 |
A levegőszennyezés | 20 |
Az égés | 21 |
A tűzgyújtás és a tűzoltás | 25 |
Energiaforrások | 26 |
Ásványi szenek | 29 |
A mesterséges szenek | 30 |
A földgáz és a kőolaj | 31 |
Táplálékaink mint energiaforrások és szervezetünk építőanyagai | 33 |
Az eddig megismert kémiai alapismeretek áttekintése | 34 |
A víz | 38 |
A víz a környezetünkben | 41 |
Az oldatok | 44 |
Az oldatok töménysége | 48 |
Feladatok a számítási feladatokat kedvelőknek | 52 |
A vizes oldatok kémhatása | 55 |
Az anyagok csoportosítása | 58 |
A keverékek szétválasztása alkotórészeikre | 60 |
A kémiai alapismeretek összefoglalása | 63 |
Bepillantás a részecskék világába | 66 |
Az atomok és az elemek | 66 |
Az anyagmennyiség | 68 |
Az atom felépítése | 70 |
Az elektronfelhő szerkezete | 73 |
Az atomszerkezet és a periódusos rendszer | 75 |
Kémiai kötés | 77 |
Ionok képződése atomokból | 77 |
Ionkötés. Ionvegyületek | 79 |
Kovalens kötés | 81 |
Anyagi halmazok, halmazállapotok | 84 |
A kémiai reakció | 86 |
Az anyagszerkezeti alapismeretek összefoglalása | 89 |
A kiadvány bevezetője
A munkafüzet kérdései és feladatai segítséget nyújtanak az új ismeretek lényegének megértéséhez, gyakorlati alkalmazásához, a rendszerezéshez, a rögzítéshez és az ismétléshez. A munkafüzet tartalmilag összefüggő rendszert alkot, ábrákkal is segíti a megértést és a tanulást. Emellett számos olyan feladatot is tartalmaz, amelyek az önálló ismeretszerzést segítik, tájékozódásra ösztönöznek. A *-gal jelölt kísérletek a balesetmegelőzési szabályok betartásával és felnőtt felügyelete mellett tanulókísérletként is elvégezhetők. A **-gal jelölt kísérleteket csak tanárod mutathatja be. Kémiai tanulmányaid során nagyon sok, általad már ismert és most még ismeretlen anyag tulajdonságait, élettani hatását, előállítási módját, felhasználását fogod megismerni. Ezek közül a legtöbb a mindennapi életünkben is fontos szerepet tölt be. Ismerj meg közülük minél többet alaposan! Olvasd el a vásárolt termékek ismertetőjét, használati utasítását! Ezekről rövid feljegyzést is készíthetsz. A leírást különböző szempontok szerint rendszerezheted. (Pl. a felhasználási területe szerint: mosás, tisztálkodás, testápolás, táplálkozás stb.; vagy a felhasználási helyszíne szerint: iskolában, otthon stb.) Célszerű az anyag nevét (a későbbiekben kémiai nevét is), fontosabb jellemzőit, felhasználását is feljegyezni.
Ne feledkezz el a veszélyességet jelző piktogramokról sem, amelyek jelentését a tankönyv 16. oldalán találod! Ha osztályotokban többen is kedvet kaptok ehhez a munkához, akkor néhányan öszszefogva tablót, plakátot is készíthettek, amelyet a szaktanterem vagy a folyosó falára kitéve társaitoknak is bemutathatjátok gyűjtőmunkátok eredményét. Ebben az esetben ne feledkezzetek el arról, hogy havonta frissítsétek az anyagot! Ha osztályotoknak van honlapja, akkor oda is feltehetitek gyűjtőmunkátok eredményét. Készíthettek számítógépes bemutatókat (prezentációt), saját szabályok alkotásával társasjátékot, vagy akár vetélkedőt is az összegyűjtött anyag felhasználásával. Ha kémiai tanulmányaid során összekapcsolod az órán szerzett ismereteket a gyűjtőmunkáddal, akkor saját készítésű "kézikönyved" segíthet a termékek közötti tájékozódásban. Ez esetben képes lehetsz arra, hogy megtaláld azokat a környezetbarát megoldásokat is, amikkel kiválthatod néhány környezetkárosító vegyszer használatát. Ezzel magad is hozzájárulhatsz a természet kincseinek óvásához. Mindezzel elősegítheted, hogy tudatos vásárlóvá válj, a reklámokat kritikával kezeld, és jobban odafigyelj saját egészségedre. |
|