Nyelvtan tankönyv 10. osztály
|
Tankönyv
10. évfolyam, 10. kiadás (2024. 09. 24.) Mozaik Kiadó
méret: 192x258 mm
terjedelem: 208 oldal
tanterv: NAT 2012
2 780 Ft
Kosárba
|
A munkatankönyv hatékony segítséget nyújt az iskolában tanultak megértéséhez és elmélyítéséhez, és külön hangsúlyt helyez a diákok számára nehezebben érthető ismeretek alapos és közérthető magyarázatára.
Az egyéni tanulást támogatják az ábrák, táblázatok, elemzések és a gondosan felépített feladatsorok a fogalmak, összefüggések megértéséhez. A tanórákra való felkészülés mellett a sikeres érettségihez is fontos segítséget nyújt. |
Kapcsolódó kiadványok
A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető
* A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el. |
Mintaoldalak
Tartalomjegyzék
A szövegtípusok | 7 |
A szövegtípusok osztályozása | 8 |
Az iskolában használt szövegtípusok | 20 |
A továbbtanuláshoz és a munka világában szükséges gyakorlati szövegtípusok | 34 |
A digitális kommunikáció szövegtípusai | 44 |
Összefoglalás | 52 |
A stílusrétegek | 53 |
A nyelvi stílus | 54 |
A stílus kifejezőereje | 62 |
A stílusrétegek. A társalgási stílus | 70 |
A tudományos stílus | 78 |
A publicisztikai stílus | 84 |
A hivatalos stílus és a szónoki stílus | 92 |
Összefoglalás | 100 |
A nyelvi szintek jelentéstana és stilisztikája | 101 |
A hétköznapi és a művészi kommunikáció | 102 |
A szöveg vizuális elrendezése | 111 |
Zeneiség a hétköznapi és a szépirodalmi szövegekben | 120 |
A helyesírás stilisztikai változatai (emelt szint) | 130 |
A képszerűség eszközei a hétköznapi és a szépirodalmi szövegekben I | 132 |
A képszerűség eszközei a hétköznapi és a szépirodalmi szövegekben II. | 141 |
A szó a hétköznapi és a szépirodalmi szövegekben I. | 148 |
A szó a hétköznapi és a szépirodalmi szövegekben II. | 159 |
Az alakzatok a hétköznapi nyelvben és a szépirodalomban | 169 |
A szövegszerkesztés a szépirodalmi szövegekben | 178 |
Összefoglalás | 188 |
Forráshasználat | 189 |
A könyvtár és a számítógép szerepe az információszerzésben. A forráshasználat szabályai | 190 |
Az egynyelvű szótárak | 197 |
Összefoglalás | 205 |
Függelékek | 205 |
Új szakszavak jegyzéke | 206 |
Forrásjegyzék | 207 |
Képjegyzék | 207 |
A kiadvány bevezetője
Kedves Diákok! A 10. évfolyamon tovább bővülnek ismereteitek. Míg tavaly elsősorban a nyelvi rendszer jeleivel és szabályaival foglalkoztunk, ebben az évben a hangsúly a nyelvi stílusra kerül. A stilisztikai ismeretek elsajátítása nem csupán iskolai tanulmányaitokhoz szükséges, de nagyban hozzájárulhat ahhoz is, hogy hatékonyan érvényesüljetek a hétköznapokban az egyéniségeteknek és az adott beszédhelyzetnek megfelelő stílus kiválasztásával. Az első fejezetben megismerhetitek a legfontosabb szövegtípusok jellegzetességeit és felépítését. A tankönyv második fejezete elmélyíti és árnyalja eddigi ismereteiteket az egyes nyelvhasználati színtereken használt szövegtípusokról, és bemutatja, hogyan kell formába önteni egy üzenetet ahhoz, hogy megfelelő hatást érjünk el vele. A leckék többsége kiegészül gyakorlati tanácsokkal is, amelyek segítséget nyújthatnak egyéni stílusotok kialakításához. A tankönyv harmadik fejezetében arról lesz szó, hogy az egyes nyelvi elemek - a legkisebbtől a legösszetettebbig - milyen többletjelentést kaphatnak a szövegekben, és hogyan használhatók fel a hatékony kommunikáció során. Ebben a fejezetben a hétköznapi kommunikációról a művészi kommunikációra kerül a hangsúly, bemutatva a szépirodalmi stílus jellegzetességeit köznapi példákkal párhuzamba állítva. A kötetben szereplő stilisztikai ismeretek ugyanakkor segítséget nyújthatnak az irodalomórákon is a műalkotások értelmezéséhez, elemzéséhez. Az utolsó fejezetben a könyvtári és az internetes kutatómunkáról olvashattok hasznos ismereteket.
A könyv négy fejezetének leckéi hasonló módon épülnek fel: 1. A felvezető, ráhangoló feladatok a már tanult ismereteket elevenítik fel. 2. Az anyanyelvi ismereteket tárgyaló részben - a legfontosabb fogalmakat, meghatározásokat vastag betűvel, illetve sárga háttérrel emeltük ki; - a hatékony tanulást, megértést segítik a színes keretekben megjelenő táblázatok, ábrák; - a lecke témájához kapcsolódó érdekességek színesítik, gazdagítják a tanultakat. 3. A gyakorló feladatok az ismeretek elmélyítésén túl a nyelvi leleményesség, az önkifejezés fejlesztését segítik. A közösen, csoportban és párban elvégzendő feladatok alkalmat nyújtanak a társakkal való együttműködésre. Az egyes témaköröket összefoglaló oldal zárja. Az emelt szintű érettségihez szükséges ismereteket külön oldalon találjátok. A tankönyv végén kapott helyet az új szakszavak jegyzéke. A könyvben *-gal jelöltük meg azokat a fogalmakat, amelyek a középszintű érettségi követelményrendszerében szerepelnek, **-gal pedig azokat, amelyek az emelt szintű érettségiében. |
|