Difer eszközök
|
Kézikönyv és mérőeszközök
iskolai előkészítő és 1-2. évfolyam, 2. kiadás (2021. 09. 14.) Mozaik Kiadó
méret: 214x304 mm
8 380 Ft
Kosárba |
A szerzőkről >>
A MAPPA a következő eszközöket tartalmazza:
Módszertani kézikönyv 131 fejlesztőjáték-leírással
Tesztlap az elemi rendszerező képesség méréséhez
Tesztlap az elemi kombinatív képesség méréséhez
A tesztfelvétel eszközei (kartonból kinyomható formák)
Fejlődési mutató (minta)
Az új gondolkodásfejlesztő DIFER eszközökről BŐVEBB INFORMÁCIÓ ITT TALÁLHATÓ
A kézikönyvben leírt fejlesztő játékok és feladatok elvégzését nagyban segítheti a gondolkodásfejlesztő Kártyagyűjtemény. |
Kapcsolódó kiadványok
Mintaoldalak
Tartalomjegyzék
Bevezető | 9 |
Köszönetnyilvánítás | 10 |
Elméleti háttér | 12 |
Fejleszthető a gondolkodás? | 12 |
Elemi rendszerező képesség | 13 |
Elemi kombinatív képesség | 15 |
Honnan induljunk? | 17 |
A rendszerező képesség mérése | 17 |
A kombinatív képesség mérése | 19 |
Ki végezze a mérést? | 22 |
Az elemi gondolkodási képességek fejlődése | 24 |
A rendszerező képesség fejlődése | 24 |
A kombinatív képesség fejlődése | 27 |
A fejlettségbeli különbségek lehetséges okai | 31 |
A fejlesztő programok eredményessége | 34 |
A rendszerező képesség fejlesztése | 34 |
A kombinatív képesség fejlesztése | 35 |
Javaslatok a gondolkodási képességek fejlesztéséhez | 36 |
Játékgyűjtemény | 40 |
Elemi rendszerező képesség | 44 |
1. Felismerés | 44 |
1. Párkereső | 44 |
2. Készülődés az udvarra | 44 |
3. Külső tulajdonságaim | 45 |
4. Színcápa | 45 |
5. Mondóka színekkel | 46 |
6. Házikó (K) | 46 |
7. Varázskígyó (K) | 47 |
8. Hol a párom? | 48 |
9. Találd ki! | 48 |
10. Téli párkereső | 48 |
11. Kavicsos párkereső | 49 |
12. Plüssállatok | 49 |
13. Gyöngyök | 50 |
14. Gombolós | 51 |
15. Mi van a zsákban? | 51 |
16. Keresd a teremben! | 52 |
17. Közlekedj! | 52 |
18. Madárlesen (K) | 53 |
19. Állatsoroló (K) | 53 |
20. Hazatérnek az állatok | 54 |
21. Virágoskert (K) | 54 |
2. Szelektálás és szortírozás | 55 |
22. Gyümölcsvásár (K) | 55 |
23. Ruhaválogató (K) | 56 |
24. Bőrönd | 57 |
25. Színes ceruzák | 58 |
26. Gombválogatás | 58 |
27. Kalózok kincse (K) | 59 |
28. Ropogtatós | 59 |
29. Cukrászinas | 60 |
30. Szalvéták | 61 |
31. Vidám-szomorú (K) | 61 |
32. Arcfelismerő | 62 |
33. Horgászverseny (K) | 62 |
34. Őszi levélkupac | 63 |
35. Virágszedés (K) | 64 |
36. Közlekedési eszközök (K) | 65 |
37. Fényképésznél | 65 |
38. Autók a garázsban | 66 |
39. Szelektív hulladékgyűjtés | 67 |
40. Milyen állat? (K) | 67 |
41. Melyik zsákba való? (K) | 68 |
42. Kockaválogatás | 69 |
43. Termések | 69 |
44. Hova szállítsuk? | 70 |
45. Hamupipőke | 70 |
46. Ebédhez terítünk | 71 |
47. Óvodai jelek | 71 |
48. Könyvtárban | 71 |
49. Mesekártya (K) | 72 |
50. Foglalkozások (K) | 73 |
3. Sorképzés | 74 |
51. Számold meg! (K) | 74 |
52. Ki a magasabb? | 74 |
53. Vonatozás | 75 |
54. Építőkockák | 75 |
55. Gyöngyfűzés | 75 |
56. Ruhadarabok | 76 |
57. Detektív | 76 |
58. Varázspálcák | 77 |
59. Gyümölcsöskert (K) | 77 |
60. Mi történt a mesében? (K) | 78 |
61. Napirendem (K) | 78 |
62. Hóember (K) | 79 |
63. Fogmosás (K) | 79 |
64. Az ember életszakaszai (K) | 79 |
65. Évszakok (K) | 80 |
66. A fa élete (K) | 80 |
Elemi kombinatív képesség | 81 |
4. Ismétlés nélküli variálás | 81 |
67. Bohóc | 81 |
68. Torony | 81 |
69. Fodrásznál | 82 |
70. Szőnyegtervezés | 83 |
71. Garázs | 84 |
72. Terítés | 84 |
73. Szánkózás (K) | 85 |
74. Pillangók az esőben | 85 |
75. Esernyők | 86 |
5. Ismétléses variálás | 87 |
76. Vonatozó macik (K) | 87 |
77. Kamion | 87 |
78. A kis divattervező | 88 |
79. Fülbevaló | 89 |
80. Tojásfestés | 89 |
81. Építkezés | 90 |
82. Zászlók | 90 |
83. Fűzőcske | 91 |
6. Ismétlés nélküli kombinálás | 92 |
84. Ceruzák | 92 |
85. Finomfőzelék | 92 |
86. Színes sálak | 93 |
87. Mérleghinta | 93 |
88. Mikulás (K) | 93 |
89. Foci | 94 |
90. Saláta | 94 |
91. Vitorlázás (K) | 95 |
92. Karácsonyi készülődés | 95 |
7. Ismétléses kombinálás | 97 |
93. Virágcsokor (K) | 97 |
94. Szülinapi torta | 97 |
95. Fészekrakó | 98 |
96. Pékségben | 99 |
97. A nagy ho-ho… horgász (K) | 99 |
98. Hűsítő | 100 |
99. Dominó | 101 |
100. Húsvéti nyulak (K) | 101 |
101. Pillangók a virágoskertben | 102 |
102. Békák a tóban | 103 |
103. Léggömbök | 103 |
104. Vendégvárás | 104 |
105. Baromfiudvar (K) | 105 |
106. Pizzéria | 105 |
8. Ismétlés nélküli permutálás | 107 |
107. Székfoglaló | 107 |
108. Görkorcsolyaverseny | 107 |
109. Versenyfutás | 108 |
110. Karkötők | 108 |
111. Hídon | 109 |
112. Fotózás | 109 |
113. Ruhateregetés | 110 |
114. Adj a süninek almát! (K) | 110 |
115. A három pillangó | 111 |
9. Ismétléses permutálás | 112 |
116. Parkoló autók | 112 |
117. Kirándulás | 112 |
118. Ajándék | 113 |
119. Tehervonat (K) | 114 |
120. Virágültetés | 114 |
121. Utazás (K) | 115 |
122. Állatkert (K) | 115 |
123. KRESZ-táblák | 116 |
10. Vegyes kombinatív játékok | 117 |
124. Babzsákok | 117 |
125. Motorozás | 117 |
126. Ruhadíszítés | 119 |
127. Halak az akváriumban (K) | 119 |
128. Húsvéti tojások (K) | 120 |
129. Reggeli | 121 |
130. Eszterlánc | 122 |
131. Vasút (K) | 123 |
Foglalkozás- és projekttervek | 126 |
Foglalkozástervek a játékokhoz | 126 |
I. Foglalkozási terv | 127 |
II. Foglalkozási terv | 131 |
III. Foglalkozási terv | 134 |
IV. Foglalkozási terv | 138 |
Projekttervek | 142 |
I. Nagytakarítás | 142 |
II. Advent | 145 |
Mesék | 149 |
Grimm: Hamupipőke | 149 |
Grimm: A muzsikusok | 153 |
Benedek Elek: Furulyás Palkó | 156 |
Gáspár János: Három pillangó | 158 |
Irodalomjegyzék | 159 |
A kiadvány bevezetője
A gondolkodási képességek fejlesztésével már kora gyermekkorban érdemes foglalkozni, ezzel biztosíthatjuk a megfelelő alapokat a tanuláshoz. A pedagógiai kísérletek tapasztalatai azt mutatják, hogy óvodás- és kisiskoláskorban látványos eredményeket lehet elérni a rendszerező és a kombinatív képességek fejlesztése terén. A gyermekek fejlődésbeli megkésettsége jelentős mértékben csökkenthető, a sikeres iskolakezdés, iskolai tanulás feltételei megteremthetők. A tanulás akkor a leghatékonyabb, ha a fejlesztőtevékenység egyben örömforrás is. A kézikönyvben található játékgyűjtemény száznál is több feladata kiváló lehetőséget nyújt a gyermekek motiválására és fejlesztésére. A játékok a differenciálást is lehetővé teszik, mivel különböző nehézségi szinteken is megoldhatók. A mappában található tesztek illeszkednek a DIFER programcsomag tesztrendszerébe, a mérések eredményeit a pedagógusok a Fejlődési mutató füzetben rögzíthetik.
A mappa két tesztet tartalmaz a 4-8 éves gyermekek gondolkodási képességének a felmérésére. Helyet kapnak benne azok az eszközök is, amelyek a tesztfelvételhez szükségesek. A tesztlapokon és a mellékelt könyvben megtalálhatók a tesztfelvételhez szükséges pontos magyarázatok. A mérés előtt ezeket az instrukciókat és a könyvben szereplő leírást szükséges alaposan tanulmányozni. A felmérés során a Fejlődési mutatóban kell rögzíteni a gyermek válaszait. A mappa a füzet egy kitöltött példányát tartalmazza, mely mintául szolgál a gyermekek vizsgálati adatainak rögzítéséhez. A méréshez szükséges Fejlődési mutatót külön lehet megvásárolni. A kézikönyvben az elméleti ismereteket tartalmazó fejezet mellett található egy játékgyűjtemény. A játékok elsősorban a rendszerező és a kombinatív készségek fejlesztését segítik, de összekapcsolhatók más területekkel is, például a matematikai és a társas készségekkel. Számos játékrészben direkt módon megjelenik a számolási készség fejlesztése. A 131 játék mindegyikének több szintje van, így lehet kiválasztani a gyermek életkorához, fejlődéséhez leginkább illeszkedő, optimális kihívást jelentő, megfelelő nehézségű játékot. A nehézségi szint megválasztásához a tesztekkel végzett mérések eredményei adnak segítséget: megmutatják, hogy melyek azok az összetevők, amelyeket már elsajátított a gyermek, és melyek szorulnak még fejlesztésre. |
|