Irodalom tankönyv 9. osztály
|
9. évfolyam, 5. kiadás (2021. 04. 20.) Mozaik Kiadó
méret: 174x244 mm
terjedelem: 276 oldal
tanterv: NAT 2012
egyéb tanterv: NAT 2020-hoz is ajánlott
2 280 Ft
Kosárba |
A 9. osztályos tankönyv második kötete hatékonyan támogatja a tanórai és az otthoni tanulást. Egyszerre tartalmazza az irodalmi szemelvényeket és azok feldolgozását. Az irodalmi szövegek kiválasztása során a szerzők arra törekedtek, hogy olyan műveket mutassanak be, amelyek képesek megszólítani a korosztályt, és értékek közvetítésére is alkalmasak.
Újdonságnak számít, hogy a tankönyvben komplett, az érettségi követelményeknek megfelelően felépített szövegértési feladatsorok is helyet kaptak.
Az egyes fejezetek végén ismétlő kérdéssorok segítik a tananyag felidézését, rendszerezését, továbbgondolását. A gazdag és változatos kép- és ábraanyag fontos kiegészítője a szövegeknek: nagymértékben segíti a tanítást, a tanulást, valamint a tanultak továbbgondolására, kutatómunkára ösztönöz.
A kiadvány kiegészítéssel jól használható a NAT 2020 kerettanterv szerinti oktatáshoz is. Az újonnan bekerülő művek értelmezése és a feldolgozásukat segítő kérdések, feladatok a könyv digitális változatában lesznek hozzáférhetők. |
Kapcsolódó kiadványok
A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető
* A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el. |
Mintaoldalak
Tartalomjegyzék
A középkor irodalma | 5 |
A középkor világa | 6 |
Az ókeresztény irodalom | 12 |
A virágzó középkor irodalma | 20 |
François Villon költészete | 54 |
Dante Alighieri | 63 |
A középkori színjátszás | 81 |
Irodalom a középkori Magyarországon | 84 |
Összefoglaló kérdések, feladatok | 94 |
A reneszánsz irodalma | 95 |
A reneszánsz irodalma | 96 |
Francesco Petrarca költészete | 102 |
Giovanni Boccaccio | 112 |
Janus Pannonius | 128 |
Balassi Bálint | 146 |
Összefoglaló kérdések, feladatok | 176 |
Az angol reneszánsz dráma és színház | 177 |
Az Erzsébet-kori London színházi élete | 178 |
William Shakespeare | 180 |
Shakespeare: Rómeó és Júlia | 183 |
Shakespeare: Hamlet, dán királyfi | 190 |
Összefoglaló kérdések, feladatok | 202 |
A francia klasszicista dráma | 203 |
A francia klasszicista dráma | 204 |
Moli?re | 209 |
Moli?re: Tartuffe | 210 |
Összefoglaló kérdések, feladatok | 218 |
A barokk irodalma | 219 |
A barokk kialakulásának körülményei | 220 |
A barokk művészet | 222 |
Az európai barokk irodalom | 224 |
A barokk Magyarországon | 230 |
Zrínyi Miklós | 238 |
Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem | 244 |
Összefoglaló kérdések, feladatok | 261 |
Fogalommutató | 262 |
Képjegyzék | 264 |
Kerettantervi és érettségi követelmények | 271 |
A kiadvány bevezetője
Kedves Diákok! A Sokszínű irodalom tankönyvcsalád 9. évfolyamos része két kötetből áll. Az első egy bevezető fejezettel kezdődik, amelynek segítségével feleleveníthetitek és elmélyíthetitek az irodalomelméleti alapfogalmakkal kapcsolatos ismereteiteket (pl. az irodalmi kommunikáció, a műnemek, a szövegek történetisége, egymásra hatása). Minderre azért van szükség, hogy kellő felkészültséggel láthassatok neki az irodalmi művek elemzésének. Az első kötet további fejezetei az ókor irodalmát tárgyalják. Kiemelten foglalkozunk az európai kultúra két alappillérével: a görög és római irodalommal, illetve a Bibliával. Ezeknek a műveknek az ismerete elengedhetetlen ahhoz, hogy megértsük a következő korok művészeti alkotásait, hiszen a bennük megjelenő tartalmi és formai elemek évezredeken keresztül meghatározóak voltak (és azok ma is). A második kötet a középkortól a 17. századig terjedő időszakot öleli fel. Olyan szerzők remekműveivel ismerkedhettek meg, mint az itáliai Dante, Petrarca és Boccaccio, az angol Shakespeare vagy a francia Moli?re. A magyar irodalom kezdeteit is bemutatjuk, többek között Janus Pannonius, Balassi Bálint és Zrínyi Miklós műveit ismerhetitek meg. A két kötetben egyaránt találhatóak népek sorsfordító eseményeit tárgyaló eposzok, könnyed hangvételű költemények, a hősök bukásával végződő tragédiák vagy nevettető vígjáték is. Reméljük, hogy ezek a változatos olvasmányok kedvet teremtenek számotokra ahhoz, hogy minél több könyvet vegyetek kézbe. Mi, a tankönyv készítői hiszünk benne, hogy az irodalmi művekkel való megismerkedés nem pusztán ismeretszerzés, hanem igazi örömforrás is. |
|